loading...
بهترین سایت مطلب - مطلبستان
Mr.Hidden بازدید : 159 چهارشنبه 1390/10/14 نظرات (0)

خواص بهار نارنج 

بهار نارنج

اگر این روزها به شهرهای شمالی كشورمان سفر كنید، حتماً از عطر گل‌های بهار نارنج سرمست خواهید شد.

مناطق رویش یا كشت آن در مناطق شمالی و جنوبی ایران است.

بهار نارنج همان شكوفه درخت نارنج است كه در فصل بهار درخت را زینت داده، در پاییز و زمستان، جای خود را به میوه نارنج می ‌دهد. این گل اگرچه در پخت مربا مورد استفاده قرار می‌ گیرد، ولی كاربرد اصلی آن به‌ همان صورت گل خشك و به ‌خصوص عرق در طب گیاهی است.

برای مصرف دارویی، شكوفه‌های بهار نارنج را صبح زود که به حالت غنچه ی نشكفته است، می چینند و سپس در محلی تاریك سریع خشك می ‌كنند تا تغییر رنگ ندهند.

اثرات درمانی:

* مهم ترین خاصیت دارویی بهار نارنج تأثیر آن روی سیستم عصبی بدن است. بهار نارنج آرامش‌بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است و سردردهای عصبی و میگرنی را كاهش می ‌دهد.

* بهارنارنج در تقویت معده بسیار مؤثر است و تپش نامنظم قلب، تشویش و اضطراب را از بین می ‌برد.

* برای كنترل تشنج‌ها و حمله قلبی هم بهار نارنج را توصیه می ‌كنند.

* اگر مشكل كم‌خوابی یا بی‌خوابی دارید، حتماً پیش از خواب، مقداری عرق بهار نارنج یا چای آن را بنوشید.

* اشتها آور و ضد سرفه است.

چای بهار نارنج

* برای درست كردن چای بهار نارنج، كافی است، 10گرم از گل بهار نارنج را در دو لیوان آب‌جوش به مدت 20دقیقه بجوشانید. سپس آن را صاف كرده و ‌همراه با یك قاشق سوپ‌خوری عسل میل كنید.

با خوردن این چای، خواب خوش و آرامی خواهید داشت.

Mr.Hidden بازدید : 165 سه شنبه 1390/09/08 نظرات (0)

چه كسانی به سل مبتلا می‌شوند؟

چه كسانی به سل مبتلا می‌شوند؟
سل یك عفونت باكتریایی است كه معمولا ریه‌ها را درگیر می‌كند كه در این صورت به آن "سل ریوی" گفته می‌شود. ممكن است...
  

سل یك عفونت باكتریایی است كه معمولا ریه‌ها را درگیر می‌كند كه در این صورت به آن "سل ریوی" گفته می‌شود. ممكن است سایر نقاط بدن نیز توسط باكتری سل درگیر شوند.

از جمله گره‌های لنفاوی،‌ كلیه‌ها، مغز، استخوانها، مفاصل و سایر نقاط بدن كه در این صورت به آن "سل خارج ریوی" گفته می‌شود. هر ساله تعدادی از افراد به این بیماری دچار می‌شوند.

چه كسانی به سل مبتلا می‌شوند؟
سل می‌تواند هر كسی در هر سنی را مبتلا كند. افرادی كه سطح ایمنی بدنشان كاهش یافته است بیشتر در معرض خطر هستند.
 
سل چگونه منتقل می‌شود؟
هنگامی كه فرد مبتلا به سل ریوی یا سل حنجره‌ی درمان نشده، سرفه یا عطسه می‌کند، بیماری از طریق تنفس هوای آلوده به ترشحات ریز تنفسی كه با چشم قابل دیدن نیستند، منتقل می‌شود. اما در صورتی كه ریه‌ها و حنجره درگیر نباشند سل خارج ریوی معمولا مسری نیست. مواجهه‌ی طولانی مدت با فرد درمان نشده، برای ابتلا به سل ضروری است. افراد مبتلا می‌توانند كسانی را كه هر روز با آنها ارتباط دارند آلوده كنند. احتمال ابتلای اعضای خانواده، دوستان و همكاران زیاد است.
 
چگونه سل ایجاد می‌شود؟
وقتی فرد سالمی هوای آلوده به باكتری را تنفس می‌كند باكتری وارد ریه‌ها می‌شود، در ریه می‌ماند و تكثیر می‌شود. ممكن است باكتری وارد جریان خون شود و به سایر قسمتهای بدن مانند كلیه‌ها، ستون مهره‌ها و مغز برود و تخریب ایجاد كند.
 
تفاوت بین عفونت نهفته‌ی سل با بیماری سل چیست؟
بیشتر افرادی كه باكتری را تنفس می‌كنند آلوده می‌شوند اما بدن قادر است با باكتری مبارزه كند و از تكثیر آن جلوگیری كند. باكتری، غیر فعال می‌شود اما در بدن زنده می‌ماند و می‌تواند هر زمان كه سیستم ایمنی ضعیف گردد فعال شود. عفونت نهفته‌ی سل به این معنی است كه فرد آلوده شده و باكتری سل در بدن فرد و معمولا در ریه‌ها وجود دارد، اما هنوز علائم آشكار ایجاد نشده است. در عفونت نهفته‌ی سل:

فرد علامت بالینی ندارد، احساس بیمار بودن نمی‌كند، نمی‌تواند بیماری را به دیگران منتقل كند، تست پوستی سل در آنها مثبت است، باكتری سل در خلط پیدا نمی‌شود، اگر درمان نشوند ممكن است به سل فعال دچار شوند.

ممكن است عفونت نهفته برای تمام عمر در بدن فرد باقی بماند و هرگز تبدیل به بیماری نشود. اما اگر سیستم ایمنی نتواند جلوی رشد باكتری را بگیرد، باكتری سل در بدن تكثیر می‌شود و موجب فعال شدن بیماری می‌شود. باكتری به بدن حمله می‌كند و بافتها راتخریب می‌كند. اگر در ریه چنین اتفاقی بیفتد منجر به ایجاد حفره در ریه می‌شود.

برخی افراد پس از مواجهه دچار بیماری می‌شوند اما در برخی دیگر سیستم ایمنی آن را مهار می‌كند و زمانی كه سیستم ایمنی دچار نقص گردد بیماری فعال می‌شود. بچه‌های كوچك و افراد مبتلا به ایدز سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

سایر شراطی كه سیستم ایمنی ضعیف می‌شود و فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد شامل این موارد هستند:

سوء مصرف مواد، دیابت شیرین، سیلیكوزیس (نوعی بیماری ریوی)، سرطان سر و گردن، سرطان خون و بیماری هوچكین، برخی داروها مانند كورتیكوستروئیدها یا داروهای پیوند اعضا و برخی داروهای دیگر.

در فرد مبتلا به بیماری سل علائم بالینی وجود دارد. و واكنش واضح به تست پوستی ایجاد می‌شود و باكتری در خلط یافت می‌شود. فردی كه بیماری فعال دارد باكتری را نیز منتشر می‌كند.

بیماری سل چه علائمی دارد؟
علائم سل فعال شامل:
بی علامتی به این معنی كه برخی از افراد مبتلا علامتی ندارند، سرفه به مدت سه هفته یا بیشتر، درد قفسه سینه، سرفه خون آلود یا خلط خونی، خستگی یا ضعف، كاهش وزن، كاهش اشتها،‌ تب خفیف، لرز و تعریق شبانه، هستند.
 
علائم چه زمانی پدیدار می‌شوند؟
بیشتر افرادی كه به باكتری سل آلوده می‌شوند مبتلا به سل فعال نمی‌شوند. اما ممكن است سل فعال، 3-2 ماه تا حداكثر یكسال پس از آلودگی ایجاد شود. خطر ایجاد بیماری فعال با گذشت زمان كمتر می‌شود.
 
چه زمانی و تا كی فرد بیمار ناقل سل است؟
سل فعال، تا زمانی كه فرد درمان مناسب را برای چند هفته دریافت نكند، مسری و واگیردار است. اما فرد مبتلا به سل نهفته تا زمانی كه بیماری در وی آشكار نشود و باكتری در خلط وجود نداشته باشد ناقل بیماری نیست.
 
درمان سل چیست؟
افراد مبتلا به سل نهفته بهتر است برای درمان پیشگیرانه ارزیابی شوند. این درمان معمولا شامل مصرف داروهای ضد سل برای چند ماه است. اما افرادی كه سل فعال دارند باید حتما دوره درمانی شش ماهه یا بیشتر را داشته باشند و حداقل چهار داروی ضد سل دریافت كنند و داروها بر اساس بررسیهای آزمایشگاهی تغییر داده شوند. طرح دقیق درمانی توسط پزشك تنظیم می‌شود و فرد بیمار باید مستقیما تحت نظر مراقبین بهداشتی داروها را مصرف كند تا كاملا درمان شود.
 
اگر سل درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟
اگر سل درمان نشود بیماری به افراد زیادی منتقل می‌شود. به علاوه فرد درمان نشده ممكن است شدیدا بیمار شود و یا بمیرد.
 
برای جلوگیری از انتقال سل چه می‌توان كرد؟
نكته‌ی اساسی برای جلوگیری از انتقال سل این است كه بیماران دهان و بینی را هنگام سرفه و عطسه بپوشانند و داروهای درمان كننده‌ی سل را دقیق مصرف كنند و دوره‌ی درمان را حتما كامل كنند.
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ - دکتر حانیه ترکمان 
Mr.Hidden بازدید : 181 سه شنبه 1390/09/08 نظرات (0)

پنومونی ( عفونت ریوی ) چیست؟

پنومونی ( عفونت ریوی ) چیست؟
عفونت ریه بیماری شایعی است و در سال یک درصد افراد بالغ را گرفتار می‌کند و هرساله برخی از این افراد می‌میرند. این بیماری به خصوص ....
 
به التهاب بافت ریه که یک یا دو طرف قفسه سینه را درگیر می‌کند و معمولا در اثر عفونت ایجاد می‌شود پنومونی یا عفونت ریه گفته می‌شود. عفونت ریه ممکن است در اثر ارگانیسمهای مختلفی شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها ایجاد شود. علاوه بر عفونت‌ها، ممکن است در اثر استنشاق مواد شیمیایی مانند بخارهای سمی ‌نیز التهاب ریه ایجاد شود. در موارد نادری ممکن است التهاب ریه در اثر استشاق مواد حساسیت‌زا ایجاد شود. ممکن است مواجهه با موادی که در محیط کار یا محیطهای دیگر وجود دارند باعث ایجاد التهاب در بافت ریه شود. مثلا در برخی کشاورزان در اثر تنفس گرد و غبار غلات کپک زده ممکن است التهاب ریه روی دهد.
عفونت ریه بیماری شایعی است و در سال یک درصد افراد بالغ را گرفتار می‌کند و هرساله برخی از این افراد می‌میرند. این بیماری به خصوص در افراد مسن و کودکان کم سن خطرناک است.
علت ایجاد عفونت ریه در نیمی‌از موارد باکتریها هستند. در بیشتر موارد نوعی استرپتوکوک مسئول عفونت باکتریایی ریه است.
 
عفونت ریه چگونه ایجاد می‌شود؟
در اثر تنفس میکرو ارگانیسمها ممکن است بیماری ایجاد شود. در موارد نادری ممکن است منبع عفونت ریه در نقطه‌ی دیگری از بدن باشد و از طریق جریان خون منجر به عفونت ریه‌ها شود. اگر به هر علتی مثلا در اثر استفراغ، بخشی از محتویات معده وارد ریه‌ها شود نیز موجب التهاب ریه‌ها می‌شود، چون ارگانیسمها از این طریق وارد ریه‌ها می‌شوند.
 
علائم عفونت ریه کدامند؟
علائم عفونت باکتریایی به صورت ناگهانی شروع می‌شوند. علائم ناگهانی به صورت تب و لرز، درد قفسه سینه، و سرفه بروز می‌کنند. گاهی ممکن است فرد مبتلا بسیار بد حال باشد.
سرفه در ابتدا ممکن است خشک باشد اما یک تا دو روز بعد سرفه همراه با خلط می‌شود. خلط معمولا زرد رنگ است و ممکن است رگه‌های خونی داشته باشد یا نارنجی رنگ باشد.
تنفس بیمار سریع و سطحی می‌شود و ممکن است بیمار به نفس نفس زدن بیفتد. در موارد شدید اکسیژن رسانی مناسب کاهش می‌یابد و ممکن است علائم کمبود اکسیژن در فرد بروز کند.
تنفس عمیق یا سرفه ممکن است منجر به ایجاد درد عمقی در قفسه سینه شود. این علامت ممکن است نشان دهنده ی گسترش عفونت به پرده پوشاننده ی ریه ها (پرده جنب) باشد.
اگر مبتلا به سرما خوردگی شده باشید و مدت بیماری شما طولانی‌تر از حد معمول باشد و علائمی‌که گفته شد را داشته باشید ممکن است دچار عفونت ریوی شده باشید و باید به پزشک مراجعه کنید.
 
چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ریوی هستند؟
* کودکان خصوصا آنهایی که بیماری مزمن دارند.

* افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، کبدی، کلیوی، آسم، دیابت .

* افرادی که سیگار می‌کشند.

* افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند افراد مبتلا به ایدز.

* افراد پیر و ضعیف

* افرادی که طحال آنان به علتی با جراحی برداشته شده است.

* افراد الکلی
چگونه می‌توان از ابتلا به عفونت ریوی پیشگیری کرد؟
* سیگار کشیدن بافت ریه را تخریب می‌کند و ریه را نسبت به عفونتها آسیب‌پذیر می‌کند.

* اگر سیگار می‌کشید بهتر است آن را کنار بگذارید.

* برای باکتری پنوموکوک واکسنی تهیه شده که در برخی کشورها جزء واکسیناسیون کودکان است.

*در کشور ما نیز چنین واکسنی وجود دارد ولی جزء برنامه‌ی واکسیناسیون کشوری نیست. برای دریافت آن میتوانید به پزشک مراجعه کنید.

* اگر بالای 65 سال دارید، سیستم ایمنی شما ضعیف شده است یا به بیماری مزمنی مانند بیماری مزمن قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی، آسم و یا دیابت دچار هستید باید واکسن پنوموکوک را دریافت کنید. همچنین باید به خوبی از خود مراقبت کنید و برای پیشگیری از ابتلا به پنومونی ویروسی خصوصاً اگر آنفولانزا اپیدمی‌شده است واکسن آنفولانزا بزنید.

* اگر به هر علتی با جراحی طحال شما برداشته شده است دریافت واکسن پنوموکوک بسیار اهمیت دارد و باید در این مورد از پزشک خود اطلاعات لازم را بخواهید.

* در صورت ابتلا به سرماخوردگی و سایر عفونتهای تنفسی باید نکات بهداشتی رعایت گردد تا از انتقال عوامل بیماریزا به افراد مستعد بیماری پیشگیری شود.
 
عفونت ریوی چگونه تشخیص داده می‌شود؟
پزشک با سوالاتی که از شما می‌پرسد و با معاینات و برخی اقدامات تشخیصی دیگر مانند رادیوگرافی بیماری را تشخیص می‌دهد. در مواردی ممکن است بیماری بسیار شدید باشد و نیاز به بستری در بیمارستان باشد. در موارد نادری ممکن است بیماری چیز دیگری باشد که علائمی‌شبیه به عفونت ریه را تقلید کند و به بررسی‌های بیشتر نیاز باشد. مثلا در موارد نادری ممکن است سرطان ریه با چنین علائمی‌ بروز کند. به همین دلیل خصوصاً اگر فاکتورهای خطری مانند مصرف سیگار داشته‌باشید بررسی‌های بیشتر مورد نیاز است.
پس از درمان موفقیت‌آمیز عفونت ریوی ممکن است احساس خستگی، کوتاهی نفس و سرفه‌ی آزار‌‌دهنده و طولانی مدت را برای چند هفته داشته‌باشید که طبیعی است.
 
عفونت ریوی چگونه درمان می‌شود؟
این بیماری در مواردی به صورت سرپایی قابل درمان است و در موارد دیگر به صورت بستری صورت می‌گیرد.
درمان آنتی بیوتیکی، فیزیوتراپی قفسه سینه، و در مواردی اکسیژن استفاده می‌شوند. در صورتی که در 2- 3 ماه گذشته سفری به کشورهای دیگر داشته اید بسیار مهم است که فوراً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است نوع ارگانیسمی‌ که از مکانهای دیگر موجب بیماری شما شده به درمان متفاوتی نیاز داشته باشد. بسته به نوع و شدت بیماری ممکن است درمان خوراکی یا تزریقی استفاده شود.
 
تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر حانیه ترکمان
Mr.Hidden بازدید : 131 جمعه 1390/08/20 نظرات (0)
یکی از روش‌های موجود، جراحی تحت بیهوشی با استفاده از اندوسکوپ ولیزر سرد است.
در این روش که جراحی به صورت بسته انجام می‌شود از لیزر سرد استفاده می‌کنند. لیزر سرد دارای طول موج ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ هرتز است و امواج مادون قرمز و قرمز را شامل می‌شود. در این روش نور قرمز روی بینی ونور مادون قرمز روی سینوس‌ها ودرون حفره بینی و به منفذ دریچه سینوس تابانیده می‌شود. این کار طی ۳ تا ۵ جلسه انجام و هر بار چند دقیقه طول می‌کشد پس از آن سینوزیت درمان می‌شود.اما Balloon sinuplasty روشی جدیدتر است و در آن روش بعد از قرار دادن یک کاتترکوچک راهنما درون بینی، زیر دید اندوسکوپی، یک سیم هدایت کوچک وارد سینوس می‌شود، سپس بالن متسع می‌شود و به آرامی دیواره‌های مجرا را متسع می‌کند. خونریزی در این روش بسیار کم است و اکثر بیماران پس از یک تا ۲ روز به فعالیت‌های عادی خود می‌پردازند.
این که چه مدت پس از جراحی با بالن علائم بیمار برطرف می‌شود، در هر فرد متفاوت است اما معمولا پس از ۱۰ ماه یا حداکثر ۲ سال علائم کاملا بهبود می‌یابند. در این روش هیچ‌گونه بافت یا استخوانی برداشته نمی‌شود، بلکه بخشی از استخوان به سمت دیگر هل داده می‌شود تا دهانه سینوس باز شود. بیهوشی در این روش به صورت عمومی یا موضعی انجام می‌شود. این جراحی را متخصصان گوش و حلق و بینی یا جراحانی که در این زمینه آموزش دیده‌اند، انجام می‌دهند.
Mr.Hidden بازدید : 209 دوشنبه 1390/08/16 نظرات (0)

دانشمندان آمریکایی به تازگی دست به آزمایشهای جالبی زده اند . آنها در یک نوبت به افراد مسن از نوشابه هایی که با گلوکز شیرین شده بود و در نوبت دیگر از نوشابه هایی که با ساخارین شیرین شده بودند. استفاده کردند. این محققان برای ازمایشهای حافظه این افراد یک سری تست های روانی درباره حافظه . به انها محول کردند و به وسیله این تست ها پارامتر های حافظه انها را اندازه گیری کردند. نتیجه این ازمایشها معلوم کرد هنگامی که افراد به جای نوشابه های ساخارینی از نوشابه های حاوی گلوکز استفاده میکنند . در انجام تست های حافظه موفق تر هستند .بخصوص در زمینه به خاطر سپردن لغات موفقیت آنها چشمگیر است.

از طرفی ویتامین d موجود در عسل اعمال بین کلسیم و فسفر را تنظیم میکند و در نتیجه اعصاب کار خود را خوب انجام میدهد. اعصابی که با یونهای کلسیم و فسفر همبستگی دارند. امروزه معلوم شده است تمام نقاط انها نگهدارنده حافظه میباشند. از نظر علمی صمغ موجود در عسل نمیگذارد جدار عروق سفت شود و حالت الاستیسیته خود را از دست بدهدو جدار عروق را نرم نگه میدارد و در نتیجه مواد غذایی بهتر به مغز و اعصاب میرسد و مطالب بهتر در حافظه می ماند و کمتر به دست فراموشی سپرده میشود. ازسوی دیگر عسل دارای مقدار فراوانی گلوکز است.دانشمند عسل شناس هوماد در صد مواد شیره عسلی اسپرس را با عسل فراهم شده از اسپرس چنین مقایسه کرده است.

 

بيماريهاي زنان و زايمان

درمان زخم های رحم و قطع خونریزی

عسل را با انجیر شیاف درست کنید با ارچه شمی جهت زخم های رحم و قطع خونریزی نافع است.

 

مشکوک به باردار بودن
هر گاه زنی هنگام عقب افتادن عادت ماهانه مشکوک است که باردار است یا خیر؟ چنانچه مقداری عسل طبیعی را در آب حل کرده و ناشتا میل نمایند اگر باعث مغص گردد آن بیانگر باردار بودن میباشد در غیر اینصورت او حامله نمی باشد.( مغض یعنی درد شکم و روده ها بدون اینکه یبوست باشد و موادی در امعاء حبس شده باشد.)

 

تسکین درد رحم و زایمان
خوردن پودر سیاهدانه مخلوط یا عسل تسکین دهنده درد رحم و زایمان است .

طریقه مصرف: یک قاشق چای خوری پودر سیاهدانه را در یک استکان عسل مخلوط نموده و روزی سه قاشق چای خوری میل نمایید.

 

درمان باز شدن عادت ماهانه
در مورد بسته شدن و بند آمدن قاعدگی ( درصورتی که مربوط به حاملگی نباشد ) عسل را با پودر بادام تلخ شیاف درست کرده و مورد استفاده قرار دهید عادت ماهانه ظاهر میشود . خوردن تباشیر با عسل باعث باز شدن حیض میگردد.

 


دفع جنین مرده ازشکم
الف: ۱۰ الی ۱۵ گرم عصاره پیاز نرگس همراه با یک لیوان شربت عسل اگر به زن باردار خورانده شود بچه مرده را از رحم خارج میسازد.

ب: در زمان قدیم نیم مثقال کندر سفید را میکوبیدند و با عسل مخلوط میکردند و ناشتا به زائو می خوراندند جنین مرده خارج میشد. امروز با پیشرفت علم طب این کار بوسیله عمل جراحی امکان پذیر شده است .

توجه: روشهای درمان فقط به عهده پزشک معالج میباشد و به هیچ وجه توصیه نمیشود.

 

آسان نمودن زایمان
رویز معتقد است به زنان بار داری که کار میکنند باید برای اسان نمودن زایمان نعناع دم کرده همراه با عسل داده شود .

طریقه مصرف: دو قاشق غذاخوری نعناع خشک را در یک لیتر آب دم کرده و روزی سه استکان میل نمایید.

 

 

گیاهان موثر بر بیماریهای گوش

درمان دمل داخل گوش
برگ درخت گل سرخ را جوشانده و با عسل خالص مخلوط کرده و روزی چند بار هر بار دو قطره در گوش بچکانید.

 

درمان بند آمدن چرک گوش
برگ درخت زیتون را سایییده با عسل مخلوط کرده در گوش بگذارید چرک بند میاید.

 

درمان درد گوش
روش های درمان
الف: آب انار را جوشانده با عسل مخلوط نموده در اطراف گوش بمالید.
ب: نعناع تازه را کوبیده و آب آن را بگیرید و با عسل مخلوط نموده روزی 3 بار هر بار 2 قطره در گوش بچکانید.
ج: رب انار را با عسل مخلوط نموده ودر گوش بچکانید جهت تسکین درد گوش موثر می باشد

 

گیاهان موثر بر بیماریهای حلق


رسول اکرم (ص)می فرماید:" عسل شفای هر دردی است. خوردن عسل ناشتا بلغم را دفع . سودا را برطرف و ذهن را صاف میکند."

عسل بهترین درمان انواع گلو درد است و برای معالجه سختی عمل بلع و خشکی گلو و درمان سرفه های زیاد هم توصیه میشود و می تواند لیزابه های بلغمی (اخلاط) را جذب و از عمق بدن بیرون بیاورد .
هیپو کرات فیلسوف و پزشک یونانی عسل گرم شده را برای جلوگیری از سرفه های تند و سرکش (سیاه سرفه ) که در درون گلو و حنجره می ریزد توصیه میکند این عمل چرک های گلو را پاک میکند . سودمندی و اثر درمانی این کار مورد تایید سه پزوهشگر دیگر از جمله زایس قرار گرفته که تاکید بر این دارد که ذرات بسیار فشرده ای که در قند های عسل و اسانس های فرار آن وجود دارد موجب این توانایی و درمانی می گردد.

استوله لوزه های چرکین را با عسل بهبود بخشیده است به عقیده وی در ظرف دو هفته با مصرف روزانه عسل سه قاشق غذا خوری بعد از غذا باسیل های چرک زخم نابود خواهند شد. 
                            

 بيماريهاي سيستم دفع

درمان یبوست
خاصیت ملین بودن عسل از دیر باز شناخته شده است و غیر قابل انکار است . کسانی که دارای یبوست هستند بهتر است به جای شکر سفید از عسل یا شکر خام استفاده نمایند. عسل یک ملین بوده و به مخاط روده آسیب نمی رساند . بنابراین می توان از سنین کودکی مورد استفاده قرار گیرد.

از طرف دیگر عسل مسهل ساده و سبکی است که نقش بسیار سازندهای در رفع یبوست ساده و کهنه دارد لوتینگر معتقد است که این حالت در مان مسهلی عسل که از سوی پزوهشگر دیگری به نام هیپوکرات تایید گردیده است. جوش ها و بهم ریختگی معده (غلیان و هیجان ) را نیز بر طرف می سازد و سر انجام بر آن است که عسل یک ماده فراگیر و گراما بخش است.
به عقیده متخصصین رزیم درمانی کشو رمان مصرف جوشانده سبوس گندم همراه با عسل بهترین دارو برای افراد مبتلا به یبوست است که هم سهل الهضم و هم سهلالتجزیه می باشد.


سایر روشهای درمان
الف: 15 الی 20 گرم شنبلیله را در یک لیتر آب دم کرده و صاف کرده آن را با 250 گرم عسل مخلوط نموده و روزی سه فنجان قبل از غذا میل نمایید.
ب: 20 الی 40 گرم میوه تازه آقطی (یاس کبود) را در یک لیتر آب یا شیر مخلوط کنید و ده دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن با 250 گرم عسل شیرین نموده صبح ناشتا به فاصله نیم ساعت هر بار یک لیوان در دو یا سه مرحله از آن بنوشید.
ج: خوردن شیر و عسل روزی دو لیوان علاوه بر خواص فوق العاده ای که دارد برای رفع یبوست هم بسیار نافع است و خوردن یک قاشق مربا خوری یا غذا خوری عسل هم بعد از هر وعده غذا برای جلوگیری از یبوست بسیار موثر میباشد


اسهال ساده (دیسانتری)
روشهای درمان
الف:پوست. گوشت و هسته انگور را کوبیده با هم وزن خود عسل مخلوط نموده و روزی سه قاشق غذاخوری مصرف نمایید ان برای درمان اسهال خونی بسیار نافع است .
ب: بقراط حکیم خوردن کلم ÷خته با عسل را در رفع دیسانتری موثر میداند.

 


درمان استسقاء (آب آوردگی)
سرکه که در آن اندکی ماذیون خیسانده باشند مخلوط با عسل جهت استسقاء مفید است


ترک اعتیاد
معتادان به تریاک و مواد مخدر می توانند جهت ترک اعتیاد دانه های اسپند را بو داده و بعد کوبیده با عسل مخلوط کرده . میل نمایند.


درمان مسمومیت
خوردن مخلوطی از شوید (شبیت. شویگران ) و عسل مسمومیت را درمان و در صورت مداومت ایجاد استفراغ می نماید.

کسی که با تریاک مسموم شده باشد قبل از خارج شدن از معده او می توان مقداری عسل را در آب گرم حل نموده و به او بخورانید و او را وادار به استفراغ نمود . تریاک از معده او خارج شده و از خطر سم رهایی می یابد.


خوردن تره با عسل پاد زهر سموم مخصوصا مسمومیت های غذایی است

 


 

درمان انواع کرم

الف:دو کیلو کلم قرمز را خرد کرده و اب ان را بگیرید و هم وزن ان عسل مخلوط کنید. س÷س ان را جوشانده تا به صورت شربت غلیظی در اید کف ان را گرفته و بگذارید سرد شود. روزی سه بار هر بار یک قاشق غذا خوری میل نمایید تغذیه ان هر نوع کرمی را بر طرف و دفع می نماید

ب:در درمان کرم های روده .لیمویی را با پوست و گوشت و دانه های ان له نموده و به مدت 2 ساعت در یک لیوان شربت عسل بخیسانید سپس صاف کرده و قبل از خواب بنوشید.

ج: اگر بچه ای کرمک دارد تخم لیموی له شده را با هم وزن ان عسل مخلوط نموده و قبل از صبحانه یک قاشق چای خوری به او بدهید.

درمان دردهای پراکنده در شکم
زنیان 10 گرم . بادیان 10 گرم . تخم کرفس 15 گرم . همه را نرم کوبیده و با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی چهار قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید.

تمایل به گل خوردن
این تمایل بیشتر در زنان باردار دیده میشود و در اطفال هم گل خوردن شایع است و باید هر چه زودتر درمان شود زیرا به کم خونی انها منجر خواهد شد.

روشهای درمان
الف: نمک 5 گرم . تخم شوید 10 گرم . تخم ترب 10 گرم . همه را بزم کوبیده و با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزانه یک قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید.

ب: 5 گرم ÷ودر تخم کرفس را با یک استکان عسل مخلوط نموده و روزی سه وعده و هر وعده یک قاشق غذا خوری مخلوط را همراه با یک لیوان شربت عسل بنوشید.

نوجه : برای کودکان نصف قاشق چای خوری استفاده شود.

 

 

درمان انگل های دستگاه گوارش

کرم اسکاریس

۸گرم پودر گل بو مادران را با ۱۰۰ گرم عسل مخلوط کرده و یک قاشق غذاخوری قبل از صبحانه میل نمایید ان کشنده کرم اسکاریس و بعضیاز انگل های دستگاه گوارش بوده و سبب مرگ و دفع انها میگردد.

کرم کدو

روش های درمان

بزرگسالان

الف: ۵۰ تا ۱۰۰ گرم تخم کدو را کوبیده و با ۲۰۰ گرم عسل مخلوط نموده و صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری میل نمایید.

ب: مقداری پونه را کوبیده اب ان را بگیرید و با عسل و نمک مخلوط کنید جهت دفع کرم کدو نافع است

خردسالان

الف: ۲۵ الی ۵۰ گرم مغز تازه تخم کدو را کوبیده  وهم وزن ان عسل اضافه نموده و خوب مخلوط کنید و یک قاشق چای خوری قبل از خواب به کودکان بدهید.

ب: دو حبه سیر را در یک لیوان شیر جوشانده و با عسل شیرین کنید و این جوشانده خوش طعم را قبل از خواب به طفل بدهید تا کرم دفع شود.

 

 

در مان سستی کمر

الف: روزی یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط نموده ودر لیوان انقدر به هم بزنید تا مانند خمیر شود آن را صبح ناشتا میل نمایید.

ب: تخم مرغ و خرما را در روغن زیتون سرخ کرده و عسل به آن افزوده شود و میل نمایید.

ج: حلوای نرم که از عسل و آرد گندم و زعفران تهیه شود بسیار نافع است.

د:عود صلیب (احمد و محمود) دو دانه که تقریبا به وزن 40 گرم باشد بجوشانید و پس از صاف کردن با 250 گرم عسل مخلوط کرده روزی یک قاشق غذاخوری صبح ناشتا و شب قبل از خواب میل نمایید . آن بسیار موثر خواهد بود.

 

جهت ازدیاد نطفه

حضرت علی(ع) می فرماید:شیر و عسل مواد حیاتی را در نطفه تقویت می کند.. آنان که از نعمت فرزند محرومند سزاوار است از شیر و عسل آمیخته بهم بنوشند.

 

خوردن آب پیاز با عسل به نسبت 1به 2 در وقت خواب یک داروی ساده و بینظیر در ازدیاد نطفه است.

طریقه مصرف: یک استکان آب و پوره پیاز . 2 استکان عسل را باهم مخلوط و روزی سه قاشق غذاخوری میل نمایید.

                              

 

گیاهان موثر بر بیماریهای ریوی

درمان برونشیت ( ذات الریه. سینه پهلو.)

روش های درمان

الف: مقداری شنبلیله را پخته و همراه با عسل روزی سه قاشق غذاخوری میل نمایید.

ب: صبح و ظهر و شب هر دفعه یک قاشق غذاخوری آب ترب با عسل میل نمایید.

ج: مقدار مساوی عسل را با آب لیمو مخلوط کرده بنوشید.

د:تخم شنبلیله 10 گرم . مویز 20 دانه. نمبر هندی 20 گرم (بدون هسته) . انجیر 15 عدد. همه را نرم کوبیده با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی سه قاشق مربا خوری از آن میل نمایید.

 

 

درمان آسم (تنگی نفس)

روش های درمان

الف: 60 گرم ریشه سنبل الطیب را در یک لیتر آب گرم بریزید سپس ان را به مدت  12 ساعت به حالت خود بگذارید بعد ان را صاف نموده با 250 گرم عسل مخلوط کنید و قبل از هر وعده غذا یک فنجان از آن را بنوشید.

ب: لعاب بادرنجویه (حشیشه النحل) مخلوط با عسل برای تنفس تنگی مفید است.

ج: شلغم را رنده نموده و با مقدار مساوی عسل مخلوط  و روزی سه قاشق غذاخوری بعد از غذا میل نمایید. در معالجه سیاه سرفه و آسم مفید می باشد.

 

 

استنشاق عسل

 استنشاق عسل به صورت بخور از دیر زمان معمول بوده و نتایج درخشان درمان و روش حاصل در کتاب ها آمده است . از جمله به بررسی مشاهدات کیزل اشتاین روی 20 بیمار که مبتلا به تحلیل رفتگی مجاری بالایی دستگاه تنفس در حین تکامل فردی شدند. می پردازیم . نامبرده به جای گرد معمولی در استنشاق محلول 10 در صد عسل استفاده کرد.

مدت هر جلسه 5 دقیقه بود. بین 20 بیمار تحت درمان فقط دو بیمار بهبود نیافت. باید توجه داشت که بیماران مزبور مدت ها با روش معمول تحت درمان بودند اما بهبودی محسوی نمی شد.

 

با استنشاق محلول عسلی که حاوی 10 و 50 در صد ویتامین های a. b. c. بودند نتیجه درمان قابل ملاحظه بود و به زودی تمام بیماران درمان یافتند. استنشاق عسل بر مخاط بینی و گلو و همچنین روی خانه های ششی (ریوی) اثر میکند و از آنجا به خون می رود . به دین ترتیب به نظر میرسد بخور موجب از بین رفتن باکتری های موضعی و به طور کلی تقویت بدن میشود.

 

توجه : درمان به وسیله استنشاق را می توان زیر نظر پزشک معالج ادامه داد.

 

 

درمان تقویت معده

روش های درمان

الف: با آرد گندوم و عسل و زعفران حلوا درست نموده و میل نمایید.

ب: ریشه و برگ تازه کرفس را کوبیده و با مقدار کافی عسل مخلوط نموده و روزی سه بار هر وعده یک قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید .

ج: شیر و عسل برای معده بسیار نافع است و روده ها را نرم میکند. به سالمندان توصیه میشود اگر میخواهند شیر در معده آنها سریع تر هضم شود با عسل میل نمایند.

 

درمان زخم معده

روش های درمان

الف: انجیر و عسل را به نسبت مساوی مخلوط نموده و میل نمایید بسیار نافع است.

ب: 20 گرم برگ و ریشه کاسنی را در یک لیتر آب بجوشانید و صاف کرده آن را با عسل صبح ناشتا دو فنجان میل نمایید.

ج: هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری عسل میل نمایید.

 

درمان درد معده

امام صادق (ع) فرموده است" خوردن عسل با آب گرم درد معده را برطرف میکند."

هنریش و رویز در کاوشهای خود در سالهای مختلف عسل را برای درمان دردهای معده مفید دانسته اند.

 

درمان نفخ معده

امام صادق (ع) "خوردن عسل با سیاه دانه جهت رفع گازهای شکم (نفخ معده) مفید است"

روشهای درمان

الف: کره و عسل برای نفخ معده مفید است.

ب: یک قاشق چای خوری پودر زنیان را با یک استکان عسل مخلوط نموده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای خوری میل نمایید.

ج: تخم کرفس 15 گرم . بادیان (رازیانه) 10 گرم . زنیان 10 گرم . همه را نرم کوبیده و با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی سه قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید.

 

درمان ترش کردن معده

در موقع ترش کردن معده و باد گلو (آروغ زدن ) و بدون اراده آب از دهان جاری شدن که از علایم سردی معده است جهت معالجه باید تا بهبودی کامل صبح ناشتا به میزان یک قاشق مربا خوری عسل میل نمایید.

 

درمان آروغ  زدن (سکسکه)

روش های درمان

الف: فلفل سیاه نیم مثقال. زنجبیل نیم مثقال. سراب یک مثقال . گل ارمنی یک مثقال . همه را نرم کوبیده و با یک استکان عسل مخلوط و روزی سه قاشق چای خوری میل نمایید.

روزی یک قاشق چای خوری میل نمایید و پس از بهبودی مصرف را قطع کنید.

 

درمان ورم معده

سه قاشق غذاخوری پودر ریحان را در یک لیتر آب دم کرده و صاف کرده آن را با 250 گرم عسل مخلوط روزانه سه استکان مصرف کنید درمان کننده ورم معده . روده و یبوست است.

 

 

درمان انواع ناتوانی های جنسی

روش های درمان

الف:در درمان انواع ناتوانی های جنسی (کندی و سستی نعوظ و......) عسل و زنجبیل موثر واقع میشود. مصرف زنجبیل برای هر وعده 5 گرم (یک قاشق چایخوری) است که باید با یک استکان عسل مخلوط گردد و روزی سه قاشق مربا خوری مصرف شود.

ب: قرنفل. عود. فلفل. از هر کدام 10 گرم نرم ساییده و با 250 گرم عسل و یک گرم زعفران مخلوط کنید و روزی سه قاشق مربا خوری میل نمایید. برای دیر انزال شدن و سستی کمر نافع است.

ج:زعفران 1گرم . زیره 10 گرم. مغز گردو یا بادام 100 گرم . همه را خوب بکوبید و با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی دو قاشق غذاخوری بعد از صبحانه و شام میل نمایید. برای رفع ناتوانی جنسی و افزایش تمایل و قدرت جنسی بسیار مفید است.

د:قدامه شیرازی 15 گرم . تخم شاهی و پیاز هر کدام 50 گرم .همه را کوبیده با 250 گرم عسل مخلوط نموده و روزانه سه قاشق مربا خوری میل نمایید. زیاد کننده شهوت است.

 

ه: کسانی که مبتلا به ضعف قدرت تناسلی . سرعت انزال و یا عدم نعوظ هستند اگر به مقدار 2 جو مومیایی را در 40 گرم عسل حل کرده و میل نمایند و سه روز ادامه دهند به حد اعلا از این بابت تقویت خواهند شد.

 مومیایی دارویی است کمیاب و ذیقیمت و در مداوا سریع الاثر . بهترین نوع مومیایی آن است که از کوههای استان فارس به دست میاید هم خوراکی است و هم به صورت ضماد به کار میرود.

افراد مسن که به ضعف قوه باه مبتلا هستند . روغن زیتون عتیق را با عسل از هر کدام 75 گرم مخلوط نموده . سه روز روزی سه قاشق مربا خوری بخورند یا یک قاشق چای خوری پودر تخم شاهی را با یک استکان عسل روزی سه بار هر با یک قاشق مربا خوری میل نمایند.

 

درمان خستگی جنسی

خوردن یک لیوان آب لیمو با عسل پس از هر آمیزش جنسی برای زن و مرد بسیار موثر واقع میشود و مقداری از انرزی از دست رفته را جبران میکند.

 

تقویت اسپرم

الف: کسانی که اسپرم آنها خیلی ضعیف است و بچه دار نمیشوند میتوانند از معجون زیر (شیر+ عسل+تخم مرغ+پیاز) یک روز در میان و به مدت یک ماه استفاده کنند و نتیجه اش را ببیننند. ضرر ندارد.

ب: دو قاشق آب پیاز . دو قاشق عسل را در یک لیوان شیر حل کرده و قبل از خواب میل نمایند. بهترین داروی محرک قوه باه و ازدیاد اسپرماتوزوئید است.

 

گیاهان موثر بر بیماریهای قلب

روش های درمان

برای تقویت قلب از روش های زیر استفاده میشود:

الف: پودر بالنگ تقویت کننده قلب میباشد به خصوص اگر با عسل پرورده باشد.

ب:تئوبالد پزوهشگر روسی می گوید: در تمام مواردی که درمان با قدرت کار قلب بستگی دارد در کنار درمان با دیژیتالین (گل انگشتانه) نباید عسل را که ذاتا کار قلب و تغذیه آن را بر می انگیزد فراموش کرد.

گل انگشتانه دارای الکالوئیدی به نام دیژیتالین است که این ماده بهترین داروی قلب بوده و تاکنون هیچ نظیری نداشته است . دیژیتالین فرکانس طپش قلب را تنظیم و در بیماران قلبی که از خیز قلبی رنج میبرند موثر میباشد. از مصرف این گیاه در خانه باید مطلقا خود داری کرد چون سمی است و باید از داروخانه تهیه شده و با تجویز پزشک مصرف گردد.

 

تقویت قلب

گل گاوزبان 15 گرم . بادرنجویه 15 گرم . هر دو را در یک لیتر آب جوشانده و سپس صاف نمایید. به این محلول یک لیوان عرق بید مشک و گلاب و 2/5 گرم زعفران کوبیده اضافه نمایید و با 250 گرم عسل مخلوط و روزی سه استکان بعد از غذا میل نمایید.

درمان کم خونی

خوردن عسل با آب سبزی ها (تره . هویج . ترب سیاه . چغندر . ترب دشتی ) داروی موثر در بیماری کم خونی است.

درمان فشار خون

خوردن پیاز پخته با عسل اثر کم کننده فشار خون دارد .

بعد از حجامت (خون گرفتن) فصد (زالو انداختن) خوردن عسل بسیار نافع است .

 

 

گیاهان موثر بر بیماریهای کبد و کیسه صفرا

 حضرت علی (ع) می فرماید: خوردن عسل با کندر و آب سرد حرارت صفرا را فرو می نشاند.طعام را هضم می کند و اخلاطی که در فم معده است می گذارد و تب را برطرف میکند.

 

روشهای درمان

الف: در درمان بیماری کبد و دستگاه صفراوی خوردن روغن های گیاهی (روغن های بادام / گردو .زیتون) با عسل توصیه میشود.

 ب: در درمان ضعف کبد یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل را با یک استکان عسل مخلوط نموده و روزی یک قاشق چای خوری میل نمایید.

 ج: 50 گرم مغز بادام کوبیده را با 250 گرم عسل مخلوط نموده و پس از صبحانه یک قاشق غذاخوری میل نمایید برای تقویت کبد موثر است.

 

 

عسل ومفاصل

روزی چند باریک یا دو قاشق چای خوری سرکه سیب و همین مقدار عسل را با یک لیوان اب ترجیحااب مقطر یا جوشیده سرد مخلوط کرده و بنوشیدبرای درمان آرتروز. درد مفاصل موثر است ومفاصل را بی درد. نرمو پرتحرک میسازددر طول مدت درماناز خوردن گوشت. تخم مرغ و مواد قندی پرهیز کرد.

سرکه سیب یک سرکه کاملاطبیعی است که دارای هیچ گونه ماده مضری برای بدننمی باشدو این  ماده شگفت انگیز کمترین صدمه ای به بدن نمی رساند. ولی از مصرف سرکه های تقطیر شده. مصنوعی و ناخالص باید خود داری کرد.

طرز تهیه سرکه سیب: به مقدار وفور در بازار یافت میشودودر صورت عدم دسترسی می توانیدسیب را رنده یا با آب میوه گیری عصاره آن را جدا کنید و به حال خود بگذارید تا برسد.بوی ان کمی تند و در موقع خوردنان بافتدهان را جمع میکندو یک منبع سرشاراز پتاسیم وانواع انزیمها ست.

Mr.Hidden بازدید : 148 دوشنبه 1390/08/16 نظرات (0)
مترجم دکتر نگار اصغربیک-بروشیت التهاب دیواره لوله های برونش یا نایژه ها که نای را به شش هامتصل می کنند، است. هنگامیکه برونش ها ملتهب می شوند و یا عفونی می شوند، هوای کمتری می تواند به شش ها یا از شش ها جریان پیدا کند و یک موکوس یا خلط سنگین در راه های هوایی تشکیل می شود.برونشیت حاد معمولاً یک بیماری کوتاه است که به طور معمول از یک سرماخوردگی شدید یا به دنبال دیگر عفونت های ویروسی بروز می کند و با سرفه با خلط سبز و درد در مرکز قفسه سینه و شاید تب و تا حدودی کوتاه شدن نفس(معمولاً خفیف) مشخص می شود.
برونشیت مزمن با حضور سرفه تولید کننده موکوس در بیشتر روزهای ماه، سه ماه از سال برای دو سال متوالی بدون بیماری زمینه دیگری جهت توضیح سرفه مشخص می شود. افراد مبتلا به برونشیت مزمن همچنین درجات مختلفی از مشکلات تنفسی را دارند. به صورت دوره ای این افراد ممکن است به عفونت های ریوی مبتلا شوند که مشکلات تنفسی آنها را بدتر می کند. گاهی اوقات برونشیت مزمن" بیماری انسدادی مزمن ریوی" یا " بیماری انسدادی مزمن راه های هوایی" گفته می شود. این واژه ها نشان می دهند که مشکل اصلی مشکل بودن ورود و خروج هوا به قفسه سینه است و این چیزی است که مشکلات تنفسی را ایجاد می کند.
شما چطور مبتلا به برونشیت می گردید؟
برونشیت حاد تقریباً همیشه توسط ویروس هایی که وارد برونش می شوند و موجب عفونت می شوند، ایجاد می گردد. از آنجائیکه سیستم ایمنی بدن علیه این ویروس ها مبارزه می کند، تورم بیشتر رخ می دهد و موکوس بیشتری تولید می شود. در بیشتر موارد، ویروسهایی که سرماخوردگی ایجاد می کنند، برونشیت حاد ایجاد می کنند. گاهی اوقات باکتریها برونشیت حاد ایجاد می کنند، بخصوص پس از عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی.
هنگامیکه لوله های برونش در طی یک دوره زمانی طولانی تحریک شده اند، موکوس زیاد به طور مداوم تولید می شود، دیواره لوله های برونش ضخیم می شود، یک سرفه تحریکی بروز می کند، جریان هوا ممکن است مختل شود، و ریه ها به خطر بیفتند. سپس لوله های برونش یک مکان پرورش ایده آل برای عفونت ها می گردند.
سیگار کشیدن معمولترین علت برونشیت مزمن است. برونشیت مزمن همچنین ممکن است از یک سری حملات برونشیت حاد نتیجه شود. علل دیگر شامل آلودگی هوا و گردو غبار صنعتی و گازها هستند.
برونشیت چقدر شدید است؟
بیشترین علل برونشیت حاد پس از چند روز تا یک هفته برطرف می شوند. موارد شدید ممکن است همچنین ناخوشی عمومی و درد قفسه سینه ایجاد کند.برونشیت مزمن با علایم بسیار جزئی شروع می شود. هرچند در برخی افراد علایم در طی چند سال بدتر و بدتر می شوند و ممکن است آنقدر شدید شوند که زندگی بیمار را تهدید کنند. برونشیت مزمن اغلب با دیگر بیماریهای ریوی، از قبیل آمفیزم ریوی( یک بیماری ریوی مزمن که در آن آلوئل ها ممکن است بصورت برگشت ناپذیر آسیب ببینند) همراه باشد.
برونشیت چقدر طول می کشد؟
بیشتر موارد برونشیت حاد پس از چند روز تا یک هفته بدون مداخله پزشکی برطرف می شود. گاهی اوقات، هرچند، سرفه همراه با برونشیت حاد برای چند هفته تا چند ماه طول می کشد. این معمولاً به این دلیل است که برونش ها زمان زیادی طول می کشد تا بهبود یابند.برونشیت مزمن یک بیماری پیشرونده است که برای آن هیچ درمانی وجود ندارد. علایم برونشیت مزمن به صورت معمول در یک زمان چند ماه طول می کشد. علایم بهتر می شوند اما سپس دوباره بیش از یکبار در سال، بخصوص در طی زمستان رخ می دهند. اثرات همچنانکه بیماری بدتر می شود، بیشتر طول می کشند، به تدریج سرفه کردن ها همواره رخ می دهند، صبح ها و در هوای سرد و مرطوب بدتر می شوند. همچنانکه برونشیت مزمن ادامه پیدا می کند، عفونت های قفسه سینه بیشتر تکرار می شوند.
برونشیت چگونه درمان می شود؟
موارد زیادی از برونشیت حاد به خودی خود بدون درمان برطرف می شوند. برونشیت مزمن اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود به صورت موثرتری می تواند درمان شود. در حالیکه هیچ درمانی برای برونشیت مزمن وجود ندارد، انواع مختلفی از داروها وجود دارند که به تحت کنترل درآوردن و برطرف کردن علایم کمک خواهندکرد:
• داروهایی که برونکودیلاتور نامیده می شوند که معمولاً جهت درمان آسم تجویز می شوند، به باز کردن لوله های برونش و پاک کردن آن از موکوس کمک خواهند کرد.
• این داروها معمولاً همراه با یک inhaler داده می شوند.
• داروهایی که موکولیتیک نامیده می شوند که موکوس موجود در راه های هوایی را رقیق یا نرم کرده خروج آنرا به همراه سرفه آسانتر می کنند، نیز می توانند برای درمان برونشیت مزمن بکار روند.
• علایم مقاوم و بیماری شدیدتر با داروهای ضد التهاب که استروئیدها(از نوع گلوکوکورتیکوئیدها) نامیده می شوند، درمان می شوند که همراه با inhaler داده می شوند.
Mr.Hidden بازدید : 317 دوشنبه 1390/08/16 نظرات (0)
تعریف:

برونشیت به آماس و التهاب گذرگاه هوا بین بینی و ریه ها گفته می شود. این بیماری به نای و نایژه ها آسیب می رساند. نایژه ها، لوله های هوا هستند که از آنها هوا از ریه ها وارد و خارج می شود.

برونشیت می تواند حاد (استمرار کم) یا مزمن (استمرار طولانی) باشد. برونشیت حاد معمولاً از طریق عفونت های ویروسی یا باکتریایی ایجاد می شود. این نوع برونشیت معمولاً بدون ایجاد مشکل، به سرعت درمان می یابد. برونشیت مزمن نشانه یک یماری ریوی جدی تر است. این نوع برونشیت می تواند تخفیف یابد اما هیچگاه درمان نمی شود.

توصیف:

برونشیت حاد و مزمن هر دو التهابات ایجاد شده در گذرگاه هوا است. اما عوامل پیدایش و درمان آنها متفاوت است. برونشیت حاد معمولاً طی زمستان اتفاق می افتد. معمولاً به دنبال یک بیماری ویروسی مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا می آید و می تواند عفونت های باکتریایی همراه خود داشته باشد.

فردی که به برونشیت حاد مبتلاست معمولاً طی دو هفته بهبود می یابد. اما سرفه هایی که همراه با بیماری می آید ممکن است مدت بیشتری به طول انجامد. مثل سایر عفونت های گدرگاه هوا، ممکن است فرد به سینه پهلو نیز مبتلا شود.

هرکسی می تواند به برونشیت حاد مبتلا شود. اما افرادیکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مثل نوزادان و افراد سالخورده، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. افراد سیگاری و افراد مبتلا به بیماری ای قلبی و ریوی نیز بیشتر در خطر ابتلا به آن هستند، همچنین افرادیکه در معرض بخارهای شیمیایی یا آلودگی شدید هوا قرار دارند.

برونشیت مزمن یکی از عوامل اصلی مرگ و ناتوانی است. انجمن ریه در امریکا برآورد می کند که تقریباً 14 میلیون امریکایی از این بیماری رنج می برند. این نوع برونشیت نیز مثل برونشیت حاد با سرفه و خلط سازی بسیار همراه است. این علائم در برونشیت مزمن تقریباً سه ماه در دویال پیاپی باقی می ماند. این نوع برونشیت به آهستگی پیشرفت می کند. درنتیجه، این بیماری بیشتر درمیان افراد سالخورده به چشم می خورد تا جوانان و میانسالان.

برونشیت: تعریف اصطلاحات موردنیاز

نایژه: لوله های بزرگتر هوا در ریه که هوا را از نای داخل می کند.

مژک ها: پیش آمدگی های نازک و مو مانند که در خط نای و نایژه قرار می گیرد. این مژک ها به جلو و عقب موج می خورند و خلط ها را در گذرگاه هوا حمل می کنند.

آمفیزم: یک بیماری بسیار جدی و کشنده مربوط به ریه ها.

نای: لوله هوا که هوا را از پشت گلو گرفته و به سمت نایژه می آورد.


عوامل:

برونشیت مزمن با استشمام موادی که نای و نایژه را اذیت می کند ایجاد می شود. ازجمبه متداول ترین این مواد، دود سیگار است. انجمن ریه در امریکا برآورد می کند که 80 تا 90 درصد از کلیه موارد برونشیت مزمن از کشیدن سیگار ناشی می شود. این بیماری تا چند وقت پیش بیشتر درمیان آقایان اتفاق می افتاد تا خانم ها. اما تعداد خانم هایی که به این بیماری مبتلا می شوند نیز روز به روز در حال افزایش است. سایر موادی که نای و نایژه را اذیت می کند، شامل بخارهای شیمیایی، آلودگی هوا و سایر مواد موجود در هوا مثل گرد و خاک می شود.

برونشیت مزمن در طول زمان به تدریج پیشرفت می کند. این بیماری با ایجاد تغییر در مژک ها اتفاق می افتد. مژک ها پیش آمدگی های نازک و مو مانند هستند که در خط نای و نایژه قرار می گیرد. این مژک ها به جلو و عقب موج می خورند و خلط ها را در گذرگاه هوا حمل می کنند. دود سایر تحریک کننده ها می توانند به مژک ها آسیب برسانند و باعث شوند که آنها توانایی خورد در جابه جا کردن خلط را به طور طبیعی از دست بدهند. گذرگاه های هوا باریک شده و با خلط بسته می شوند. بیمار دچار مکشل تنفسی می شود چون نمی تواند هوای کافی به ریه های خود برساند. درنتیجه برونشست مزمن منجر به بیماری بسیار جدی تر و خطرناک تر شده که آمفیزم نام دارد.

علائم:

برونشیت حاد معمولاً با علائمی شبیه به سرماخوردگی آغاز می شود، مثل آبریزش بینی، عطسه کردن و سرفه های خشک. اما، این سرفه ها خیلی زود عمیق تر و دردناک تر می شود. سرفه، خلطی سبز-زرد رنگ ایجاد می کند که حاوی خون، بزاق، سلول های مرده و سایر مواد می باشد. تب تا 102 درجه فارنهایت در این بیماری کاملاً طبیعی است. سرفه ها همچنین می تواند با خس خس هم همراه شود.

درموارد ساده تر از برونشیت حاد، بیشتر علائم در سه تا پنج روز ناپدید می شوند. سرفه ها باقی مانده و ممکن است تا چند هفته ادامه پیدا کند. برونشیت حاد معمولاً با یک عفونت و بیماری باکتریایی همراه می شود که علائم خاص خود از قبیل تب، و احساس بیماری را دارد. عفونت باکتریایی را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. اما معمولاً دربرابر عفونت های ویروسی اصلی موثر نیستند.

اولین نشانه برونشیت مزمن، سرفه خفیف است که سرفه سیگاری ها نامیده میشود. این سرفه می تواند کمی خلط هم ایجاد کند. خس خس کردن و تنگی نفس نیز میتواند همراه با این سرفه ایجاد شود. با پیشرفت بیماری، تنفس دشوارتر می شود. بیمار احساس می کند که باید فعالیت خود را کمتر کند. بدن دیگر نمی تواند اکسیژن کافی را بگیرد درنتیجه تغییراتی در ساخت خون پدید می آید.

تشخیص:

برای تشخیص برونشیت، پزشک ابتدا تاریخچه سلامتی فرد و علائم وی را بررسی میکند. سپس با گوشی طبی به سینه بیمار گوش می دهد. برخی صداهای خاص نشان دهنده باریک شدن راه هواست. این صداها شامل صدای خس خس و ترق ترق می شود.

آزمایش کشت خلط انجام می شود، به ویژه درمواقعی که رنگ خلط سبز شده باشد و خون در آن دیده شود. کشت به پزشک امکان می دهد که تعیین کند چه باکتری در خلط بیمار موجود است. سپس می تواند تصمیم بگیرد که برای کشتن این باکتری ها چه دارویی باید تجویز شود.

اولین قدم برای انجام کشت خلط این است که اجازه بدهید بیمار با سرفه کمی خلط تولید کند. آنگاه نمونه گرفته شده و 2 تا 3 روز در یک محیط گرم قرار داده می شود. تحت این شرایط باکتری به سرعت رشد می کند و تشخیص آن ساده می شود. خلط را میتوان از طریق برونکوسکوپی هم به دست آورد. در این فرایند، ابتدا داروی بیهوشی به بیمار داده می شود. سپس لوله ای به راه هوا فرستاده شده و نمونه خلط گرفته میشود.

قدم دیگر در تشخیص برونشیت آزمایش عملکرد ریه است. این مرحله با استفاده از دسگاه تنفس سنج انجام می گیرد. این آزمایش بسیار ساده، سریع و بدون درد است و معمولاً در مطب پزشک انجام می شود. اگر عملکرد ریه کمتر از 80 درصد باشد میتواند نشانه ابتلا به برونشیت یا یک بیماری ریوی دیگر باشد.

بسیاری از بیماری های ریوی علائم مشابهی دارند. برای تشخیص صحیح بیماری پزشک باید آزمابشات دیگر مثل رادیولوژی سینه، ثبت ضربان قلب و یا آزمایش خون از بیمار بگیرد.

درمان:

موارد خفیف برونشیت حاد مانند یک سرماخوردگی ساده درمان می شوند. به بیمار گفته می شود که به حد کافی مایعات مصرف کند، استراحت کند و سیگار نکشد. برای بالا بردن رطوبت هوا نیز باید از دستگاه های مرطوب کننده هوا استفاده شود. استامینوفن نیز باید برای تخفیف درد و تب استفاده شود. برای بچه ها نباید از آسپیرین استفاده شود چون ممکن است بیماری های جدی مثل سندرم ری اتفاق بیفتد.

سرفه هایی که همراه با خلط باشند نباید درمان شوند چون به این طریق می توان خلط موجود در ریه ها را بیرون کشید. اگر این خلط ها از این طریق خارج نشوند، در ریه جمع شده و ره هوا را می بندند. داروهای ضد سرفه برای موارد سرفه های خشک میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

بیماران مبتلا به برونشیت با مصرف داروهای اکسپکتورانت برای سرفه، کمی آرام میگیرند. درحالیکه این داروها سرفه را کاهش نمی دهد، بلکه خلط را در ریه رقیق تر کرده درنتیجه بیرون آمدن آن از طریق سرفه آسانتر می شود.

عفونت های باکتریایی نیز ممکن است همراه با برونشیت حاد ایجاد شوند. این عفونت ها را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. مهمترین نقش آنتی بیوتیک ها زمانی حاصل می شود که کل میزان تجویز شده مورد استفاده قرار گیرد.

برونشیت مزمن: درمان برونشیت مزمن کمی پیچیده است و به مرحله بیماری و وجود سایر مشکلات سلامتی بستگی دارد. اولین قدم مهم ترک سیگار و جلوگیری از خوردن دود سیگار افراد دیگر و آلودگی هوا است. داشتن برنامه منظم برای ورزش نیز اهمیت زیادی دارد.

دارو درمانی با برونکودیلاتورا آغاز می شود. این داروها عضلات لوله های نای را آرام کرده و اجازه می دهد هوا راحت تر عبور  و مرور کند. از جمله برونکودیلاتورهای متداول عبارتند از: آلبوترول albuterol، متاپروترنول metaproterenol. این داروها را می توان از طریق دهان یا استنشاقی مورد استفاده قرار داد. داروهای ضد التهابی نیز برای کاهش التهاب و آماس بافت های راه هوا تجویز می شوند. کورتیکوستیروئید ها مثل پردنیزون را نیز می توان از طریق دهان یا تزریق مورد استفاده قرار داد. سایر استیروئیدها استنشاقی هستند. استفاده طولانی مدت از این استیروئیدها می تواند عوارض جنبی جدی داشته باشد ازاینرو باید از آن پرهیز کرد.

برای کاهش میزان تولید خلط داروهایی خاص موجود است. ایپراتروپیوم Ipratropium یکی از این داروهاست. در مراحل آخر بیماری، بیماران ممکن است نیاز به اکسیژن اضافی از مخزن اکسیژن از طریق ماسک پیدا کنند. در این مراحل همچنین نیاز به بستری شدن بیمار نیز دیده می شود.

درمان های جایگزین:

تمرکز درمان های جایگزین، یک رژیم غذایی سالم است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. تعدادی داروهای گیاهی نیز برای درمان برونشیت توصیه می شوند. این داروها شامل استنشاق اوکالیپتوس یا برخی روغن های خاص دیگر در بخار داغ و نوشیدن پای درست شده از بوصیر و بادیان رومی می باشد. آب درمانی، استفاده از آب و بخارهای آب، نیز می تواند به تمیز کردن سینه و تحریک سیستم ایمنی بدن کمک کند.

پیش بینی بیماری:

با درمان، برونشیت حاد معمولاً طی یک تا دو هفته بهبود می یابد. اما سرفه هایی که همراه با این بیماری ایجاد می شوند می توانند تا هفته ها ادامه پیدا کنند. برعکس، برونشیت مزمن بیماری پیشرونده است. پیشرفت های خفیف ممکن است دیده شود اما در طولانی مدت هیچ درمانی برای آن موجود نیست. این بیماری معمولاً به آمفیزم یا سایر بیماری های ریوی تبدیل می شود که همه آنها تقریباً کشنده هستند.

پیشگیری:

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به برونشیت، شروع نکردن به سیگار یا ترک آن است. افراد سیگاری ده مرتبه بیشتر از سایرین از این بیماری و سایر اختلالات ریوی جان میسپارند. از سایر محرک های محیطی مثل مواد شیمیایی موجود در آلاینده های هوا نیز باید پرهیز شود. واکسن زدن نیز می تواند افراد را از ابتلا به برخی بیماری های خاص ریوی مثل سینه پهلو و آنفولانزا محافظت کند.
Mr.Hidden بازدید : 133 یکشنبه 1390/08/15 نظرات (0)

رکورد بیشترین طول عمر در میان حیوانات را باید به یک صدف دوکفه‌ای داد که در آب‌های سرد ایسلند در سال 2007 صید شد.
این نرم‌تن کوچک 400 ساله بود. البته میانگین عمر این گروه صدف‌ها کمتر از این مقدار است.

هنگامی که دانشمندان از طولانی‌ترین عمر یا کوتاه‌ترین طول عمر یک جاندار صحبت می‌کنند، به میانگین سنی اشاره می‌کنند که انتظار می‌رود آن جاندار قبل از مرگ داشته باشد.

میانگین طول عمر لاک‌پشت گالاپاگوس بیش از 150 سال است. آنها مطمئنا از این عمر طولانی نهایت استفاده را می‌برند و با با سرعتی تنها در حد 0.26 کیلومتر در ساعت به این طرف و آن طرف می‌روند!

 

برخی دیگر جانوران با طول عمر زیاد اینها هستند:

لاک‌پشت جعبه‌ای آمریکایی - 120 سال.
نهنگ سرکمانی – 60 تا 70 سال ( طول عمر 200 سال هم دراین گونه گزارش شده است).
فیل – 70 تا 80 سال.
برخی از حیواناتی که در چشم‌ به هم زدنی به دنیا می‌آیند و می میرند، اینها هستند:

مگس خانگی بالغ – چهار هفته.
زنبور کارگر – 5 هفته.
مورچه کارگر – شش ماه.
اوپوسوم (جانوری از راسته کانگوروها) – یک سال.
مورچه ملکه – 3 سال.
موش صحرایی – 2 تا 3 سال.

Mr.Hidden بازدید : 116 جمعه 1390/08/13 نظرات (0)

طبق آموزه های دینی هر مسلمانی در قبال سلامت جسم و جان خویش مسئول است و موظف است به گونه ای رفتار کند که رفتار کند که وجود خود را همواره از آفت ها و آسیب های گوناگون در امان بدارد . فصل زمستان فصلی است که باید بدن را کاملا پوشاند و به خصوص در شرایط انتقال از مکان گرم به سرد به ویژه به هنگام استحمام از پوشش لازم برخوردار بود و یا چنانچه کسالت سرماخوردگی و گریپ عارض شد تا بهبودی کامل از حضور در اجتماع اجتناب کرده و بعد به جمع خانواده و همکاران وارد شد . ناگفته نماند گریپ یا سرماخوردگی میکربی است که به وسیله ی سرفه ، عطسه و حتی بلند حرف زدن به اشخاص سالم سرایت می کند. گریپ به سبب عوارض ناگواری که در پی دارد مخصوصا ذات الریه از جمله بیماریهای خطرناک به شمار می رود . برای جلوگیری از بیماری گریپ بهترین روش به خوردن غذا مناسب ( برخودار از ویتامین های لازم به ویژه ویتامین ث ) در زمستان ، ورزش در هوای تمیز ، پاکیزه شدن هوای اتاق و باز گذاشتن در و پنجره ها برای ورود نور و هوا در زمانی که افراد در آن حضور ندارند می باشد .

 

و اما برخی نکات درمانی مفید و موثر

سیر ضد عفونی کننده ی قوی برای مجاری ریه و مصرف آن به سرعت خلط سینه را کم  می کند. سوپ سیر در زمستان مجاری تنفسی را تقویت می کند و برای مرض برونشیت موثر است .

سنجد برای سینه مفید است و انواع کدو نرم کننده ی سینه و خنک کننده می باشد .

جوشانده عناب نوشابه تسکین دهنده و تصفیه کننده خون برای درمان عفونت های تورمی گلو ، برونشیت ، روده ها ، مجاری ادرار است و هر قدر میل داشتند آن را می آشامند . به این صورت تهیه می شود که 30 تا 60 گرم عناب خشک را در تکه تکه کرده در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت می جوشانند و آن را مصرف می کنند .

دم کرده ی گل ختمی و برگ ختمی برای درمان ،عفونت های مجاری تنفسی (حتی توام با تورم) آبسه ، دمل های دهان و حلق ، تورم روده ، انواع زکام ، برونشیت ، درد گلو ، ورم حنجره و آنژین بسیار مفید است .

نعناع به علت برخورداری از عطر و اسانس مخصوص ، میکروب کش قوی و درمان کننده سرماخوردگی گریپ می باشد و به هضم غذا کمک می کند.

آویش تازه و خشک در درمان عفونت های ریوی و زکام موثر است . برای جلوگیری و درمان سرفه یک مشت آویش را در یک لیتر آب جوشانده آن را صاف کنید ، بعد 250 گرم عسل به آن اضافه کرده و هر روز نصف فنجان میل کنید ، بسیار موثر است .

بخور آویشن به هنگام شیوع زکام ، گریپ و امراض مسری دیگر موثر است .برای این منظور یک مشت آویشن را در یک لیتر آب بجوشانید ، هوا را به خوبی پاک و ضدعفونی می کند.

خوردن جوشانده ی 60 گرم خرما در یک لیتر آب پس از ولرم شدن در مورد زکام درد گلو و عفونت های ریوی موثر است.

دم کرده ی 30 گرم دم  گیلاس در یک لیتر آب به مدت 2 دقیقه برای معالجه گریپ موثر است.

هنگامی که مبتلا به گریپ سخت و مزمن شدید ، به مدت دو یاسه روز رژیم سیب بگیرید به این صورت که فقط سیب را رنده کنید و بخورید هر قدر خواستید چای کمرنگ بدون قند را هم بنوشید و از خوردن غذای دیگر خودداری کنید. گریپ مزمن به کلی برطرف می شود . سیب دارای فسفر است و سلسله اعصاب را هم تقویت می کند. 

مربای پوست هندوانه برای درد سینه ، ضعف معده و تقویت هاضمه مفید است.

جوشانده ی برگ کرفس به مقدار 30گرم در لیتر آب مخلوط با شیر در بیماریهای ریوی و گرفتگی صدا دارویی بسیار عالی است.

پیاز به واسطه گوگردی که دارد برای خون ضدعفونی کننده است . گوگرد پیاز پس از ورود به خون وقتی وارد ریه ها شد با عفونت های مجازی و تنفسی مثل برونشیت و مانند آن مبارزه می کند.

جوشانده ی انجیر برای برونشیت های کهنه دارای خاصیت فوق العاده ای است.

آب هویج را ساده و یا با شیر مخلوط کرده و مصرف کنید. آب هویج و شیر در رفع ترشحات برونشها و ریه ها فوق العاده موثر است. ضمن این که این ترکیب ضد مرض قند است.

آب پیاز خام را با آب لیمو ترکیب کرده بخورید ، ذات الریه شما درمان می شود .

وقتی حس می کنید سرما خورده اید قدری آب لیمود را با آب گرم مخلوط کنید ، قدری عسل بدان بیفزایید ، برای ذات الریه مفید است.

ترکیب سه عرق اسطوخدوس ، آویشن و پونه برای درمان سرماخوردگی دارای تاثیر فوق العاده ای است.

Mr.Hidden بازدید : 143 جمعه 1390/08/13 نظرات (0)
ایسنا: هرچند براي درمان سرفه در حال حاضر داروهايي در بازار موجود است اما اغلب اين داروها عوارضي مثل ايجاد حالت گيجي و خواب آلودگي را به دنبال دارند.

در اين مقاله متخصصان چهار راهكار را براي درمان سرفه، روش طبيعي ارائه كرده‌اند.

به گزارش پايگاه اينترنتي ارگانيك اتوريتي، سرفه سيگنالي است كه خبر مي‌دهد تعادل بدن به هم خورده است و نبايد آن را بدون توجه سركوب كرد يا به حال خود گذاشت. بنابراين متخصصان توصيه مي‌كنند كه سرفه بايد درمان شود و در اين مقاله چند روش درماني طبيعي براي اين منظور ارائه شده است.

راهكار اول به رژيم غذايي مربوط مي‌شود. پزشكان توصيه مي‌كنند كه در رژيم غذايي خود مقادير زيادي از ميوه‌ها و سبزيجات خام را بگنجانيد. همچنين از مصرف غذاهاي توليد كننده مخاط مثل خوراكي‌هاي قندي و نمكي، لبنيات و نشاسته پرهيز كنيد. بعلاوه نوشيدن مقداري آب آناناس گرم به همراه دو قاشق چايخوري عسل مي‌تواند شربت طبيعي و موثر براي درمان سرفه باشد. يك راه‌كار معمول ديگر پاشيدن فلفل روي نصف ليمو و مك زدن آن است.

راهكار دوم استفاده از مكمل‌هاي تغذيه‌اي است. مكمل‌هاي روي (زينك) مي‌توانند سرفه را تسكين دهند اما مراقب باشيد كه از قطره‌هاي تجاري ضد سرفه استفاده نكنيد چون حاوي قند هستند كه خود عامل تحريك سرفه است. ويتامين E,C,A و اسيدفوليك هم براي مقابله با سرفه مفيد هستند.

در روش سوم از روش‌ گياهي هم مي‌توان براي درمان سرفه استفاده كرد. برخي از گياهان دارويي موجود در عطاري‌ها نيز در كاهش و درمان سرفه موثر هستند كه به صورت مكمل يا عرقيات و چاي تهيه مي‌شوند. با مراجعه به عطاري‌ها مي‌توانيد اطلاعات بيشتري در اين زمينه كسب كنيد.

راهكار آخر توجه به عوامل محيط زيستي است. كارشناسان توصيه مي‌كنند سيگار نكشيد و اجازه ندهيد ديگران نيز در اطرافتان سيگار بكشند. اگر پياده يا با دوچرخه در مناطق آلوده حاضر مي‌شويد حتما از ماسك فيلتردار استفاده كنيد. بيني خود را بشوئيد و از شوينده‌هاي طبيعي استفاده كنيد.

تعداد صفحات : 24

درباره ما
بهترین دانستنی ها-جدیدترین مطالب - و ...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مدیر سایت

    با عرض سلام خدمت بازدیدکنندگان عزیز.

    برای بالا بردن سطح سایت نظر و عضویت یادتون نره!!!

    نویسنده سایت: Mr.Hidden

    تبلیغات

    آمار سایت
  • کل مطالب : 236
  • کل نظرات : 23
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 95
  • بازدید ماه : 540
  • بازدید سال : 4,132
  • بازدید کلی : 109,575
  • کدهای اختصاصی


    ساعت ساعت ساعت فلش

    .

    دانستنی ها

    دانستنی ها

    فال حافظ

    .

    دکتر علی شریعتی تصادفی

    دکتر علی شریعتی تصادفی


    مترجم سایت

    مترجم سایت

    mouse code

    كد ماوس