loading...
بهترین سایت مطلب - مطلبستان
Mr.Hidden بازدید : 119 سه شنبه 1390/07/05 نظرات (2)
چه قدر فاصله اینجاست بین آدمها

چه قدر عاطفه تنهاست بین آدمها

کسی به حال شقایق دلش نمی سوزد

و او هنوز شکوفاست بین آدمها

کسی به نیت دل ها دعا نمی خواند

غروب زمزمه پیداست بین آدمها

چه می شود همه از جنس آسمان باشیم

طلوع عشق چه زیباست بین آدمها

تمام پنجره ها بی قرار بارانند

چه قدر خشکی و صحراست بین آدمها

به خاطر تو سرودم چرا که تنها تو

دلت به وسعت دریاست بین آدمها
Mr.Hidden بازدید : 138 سه شنبه 1390/07/05 نظرات (0)
 
بگذار سر به سینه ی من تا که بشنوی

آهنگ اشتیاق دلی درد مند را

شاید که بیش از این نپسندی به کار عشق

آزار این رمیده ی سر در کمند را

بگذار سر به سینه ی من تا بگویمت

اندوه چیست، عشق کدامست، غم کجاست

بگذار تا بگویمت این مرغ خسته جان

عمریست در هوای تو از آشیان جداست

دلتنگم، آنچنان که اگر بینمت به کام

خواهم که جاودانه بنالم به دامنت

شاید که جاودانه بمانی کنار من

ای نازنین که هیچ وفا نیست با منت

تو آسمان آبی آرامو روشنی

من چون کبوتری که پرم در هوای تو

یک شب ستاره های تو را دانه چین کنم

با اشک شرم خویش بریزم به پای تو

بگذار تا ببوسمت ای نوشخند  صبح

بگذار تا بنوشمت ای چشمه ی شراب

بیمار خنده های توام ، بیشتر بخند

خورشید آرزوی منی ، گرم تر بتاب

Mr.Hidden بازدید : 91 سه شنبه 1390/07/05 نظرات (0)

سلام سلامی از قلب شکسته از قلبی دور افتاده همچون کبوتری سبکبال که دراسمان عشق به پروازدرامده است سلامی به بلندای اسمان و به زلال و خلوص چشمه ساران سلامی به لطافت گرمای بهاری سلامی همچو بوی خوش اشنایی سلامی بر خواسته از دل و نشسته بر دل

 

روز اول گل سرخي برام اوردي گفتي براي هميشه دوستت دارم روز دوم گل زردي برايم اوردي گفتي دوستت ندارم روز سوم گل سفيدي برايم اوردي و سر قبرم گذاشتي و گفتي منو ببخش فقط يه شوخي بود

Mr.Hidden بازدید : 122 دوشنبه 1390/07/04 نظرات (0)

در بین سیارات ، مریخ بیش از بقیه ، توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است . این دو دلیل عمده دارد . 

 1 -مریخ در میان سیاراتی که در فاصله دوری از خورشید قرار دارند ، از همه به زمین نزدیکتر است : مریخ در مدار خود ، گاه نسبتاً به زمین نزدیک می شود و در فاصله حدوداً 56 میلیون کیلومتری از آن قرار می گیرد و یکی از درخشانترین اشیاء آسمان شب ما می شود . رنگ این سیاره قرمز مایل به نارنجی است و می توان آن را با چشم غیر مسلح به راحتی دید . به مریخ لقب سیاره سرخ داده شده است .

 2 -مریخ و زمین از چند نظر به یکدیگر شبیه اند: طول زمانی یک روز مریخ فقط در حدود 40 دقیقه از یک روز ما کوتاهتر است . مریخ جو دارد ؛ مثل زمین فصولی دارد و در قطبهای خود ، کلاهکی از یخ بر سر نهاده است . زمانی دانشمندان زیادی معتقد بودند که ممکن است در این سیاره حیاط وجود داشته باشد.

از آن زمان تا به حال ، تعداد خبریاب فضایی بدون سرنشین به مریخ رفته و گزارش ها عکس های زیادی به زمین فرستاده اند . این مدارک تقریباً مارا مطمئن میکند که در این سیاره هیچ خبری از حیات نیست اما چه بسا که آب و هوای قبلی مریخ بیشتر مناسب زندگی بوده باشد . متأسفانه ، جو مریخ برای بشر قابل تنفس نیست و از دی اکسید کربن و کمی بخار آب تشکیل شده است . همچنین باید گفت که جو مریخ بسیار رقیق است و متوسط فشار جوی در آنجا ، فقط در حدود یک صدم فشاری است که روی زمین وجود دارد جو این سیاره ، در مواقعی که داغ می شود ، بسیار فعال است و باعث وزش بادهایی با قدرت زیاد می گردد . این بادها گرد و خاک را توده می کنند و طوفانهای شدید گرد و غبار قادرند تمام سطح سیاره را دربرگیرند.

درجه حرارت مریخ بسیار پایین است . در زمستان ، دما ی قطبهای آن به ْ150 درجه سانتیگراد ( ْ240 فرنهایت ) می رسد . درجه حرارت این سیاره ، در منطقه استوایی آن و در طول روزهای اواسط تابستان ، ممکن است بالاتر از درجه انجماد باشد ، اما شب ها 80 درجه زیر صفر تنزل می یابد . جو مریخ رقیق تر از آن است که گرمای روز را در خود نگه دارد.

فوبوس و دایموس از جمله قمرهای مریخ هستند که قطر اولی 20 کیلومتر و قطر دومی در حدود نصف آن است . مدار فوبوس این قمر را به مریخ نزدیک و نزدیکتر می کند و احتمال می رود که فوبوس حدود صد میلیون سال دیگر به سطح مریخ بر خورد کند و متلاشی گردد.

Mr.Hidden بازدید : 469 پنجشنبه 1390/06/31 نظرات (0)

انتقاد و انتقاد پذیری

 

نظر شما در مورد انتقاد و انتقاد پذیری چیست؟

آیا ما در زندگی باید مورد انتقاد قرار گیریم؟یا نیازی نیست از ما انتقاد کنند چون ما به هر حال راه خود را می یابیم؟

آیا نیاز است از دیگران انتقاد کنیم یا اصلاْ رفتار آنها به ما ربطی ندارد؟

به نظر شما اصول انتقاد کردن و انتقاد پذیر بودن چیست؟ چرا بعضی ها به راحتی انتقاد ها را می پذیرند و بعضی ها از بازخواست شدن ناراحت می شوند؟

 

 

 

 انتقاد

 

یکی از مهمترین ویژگی هایی که هر فرد وانسانی و از همه مهمتر کسی که ادعای مسلمانی دارد باید نسبت به جامعه و اطرافیان خویش داشته باشد این است که نسبت به آنها بی تفاوت نباشد.

واگر عیب و نقصی از آنها مشاهده نمود آنها را در جهت اصلاح آن نقصان ارشاد و راهنمایی کند و یا آنها را به خاطر انجام کاری مورد بازخواست قرار دهد واگر در این راه پیشنهاد چاره سازی که بتواند دردی از اجتماع را مرهم باشد به ذهنش خطور نمود با سنجیدن جوانب کار ایده و تفکر خویش را به طرف مقابل یا مسئولان مربوطه ارائه دهد و با صفای دل منتظر پاسخ باشد.

- هر انسان منتقدی که واقعاً قصدش اصلاح جامعه و طرف مقابل است باید به این نکته توجه کند که اولاً باید نظر خود را بدون غرض و خصومت شخصی بیان کند و ثانیاً با بیانی منطقی و دلیلی واضح گفته ی خویش را به دیگران انتقال دهد تا بتوان مشکلات جامعه خویش را به مرور زمان حل و فصل کرد.

 

Mr.Hidden بازدید : 112 پنجشنبه 1390/06/31 نظرات (0)
شاید شما هم تا به حال دچار احساس درد‌های شدید یا خفیفی از ناحیه كمر شده باشید وبسیار نگران باشید كه مبتلا به دیسك كمر شده باشید . دردهای موقتی كمر با دیسك كمر تفاوت دارد هر درد كمری را نمیتوان دیسك كمر نامید پس بهتره كه با دیسك كمر بهتر آشنا بشین:

 

چرا برخی دیسك كمر می گیرند و درمان آن چیست و...؟ سؤالاتی است كه با آقای دكتر محمد مهدی نژاد كاشانی، متخصص ارتوپدی و عضو جامعه جراحان ارتوپدی ایران در میان گذاشتیم كه ایشان به آنها پاسخ داده است:


- آقای دكتر !اصطلاح دیسك كمر را برایمان توضیح بدهید و آیا این اصطلاح رایج درست است؟
- هر انسان معمولاً 26 مهره در ستون فقرات خود دارد. مهره ها بوسیله صفحات انعطاف پذیری به نام دیسك بین مهره ای از یكدیگر جدا می شوند. در واقع هر فرد در حالت طبیعی دارای چهار دیسك كمر می باشد و لذا وجود دیسك كمر بیماری محسوب نمی شود.
اگر بنا به دلایلی دیسك از قسمت عقبی خود دچار بیرون زدگی یا فتق شود، این قسمت بیرون زده روی نخاع یا رشته های نخاع فشار وارد می كند و سبب بروز درد در ناحیه كمر با انتشار به پاها می شود.
مردم به اصطلاح به این بیماری دیسك كمر می گویند كه البته اصطلاح درست آن فتق دیسك كمری می باشد. این بیماری، بیماری سیاتیك نیز خوانده می شود.

 
- علت ایجاد فتق دیسك چیست؟ و از نظر پاتولوژی چه اتفاقی می افتد؟
- از حدود 15 سالگی به بعد دیسك بین مهره ای دچار تغییراتی می شود كه اجتناب ناپذیر است. این تغییرات به كاهش میزان آب موجود در دیسك و كاهش انعطاف پذیری آن منجر می شود. این تغییرات در برخی افراد زودتر بروز می كند و در برخی دیرتر دیده می شود. در صورت وارد آمدن فشار نامناسب به دیسك فرسوده، قسمت پشتی دیسك دچار فتق یا بیرون زدگی می شود و این بیرون زدگی روی نخاع یا رشته های آن فشار وارد می كند.


- مكانهای شایع فتق دیسك در كجا است؟ و بیماران با چه علایم بالینی به شما مراجعه می كنند؟
- فتق دیسك ممكن است در ناحیه گردن، پشت یا كمر ایجاد شود. اگر فتق در ناحیه گردن باشد، بیمار دچار درد در ناحیه گردن و شانه و بازو می شود. اگر فشار روی نخاع زیاد باشد، بیمار علایمی نظیر گزگز و مورمور، بی حسی، سرد یا گرم شدن، احساس ضعف و درد در ناحیه ساعد، كف دست و انگشتان پیدا می كند.
فتق دیسك در ناحیه كمری، سبب بروز درد در ناحیه كمر و باسن و پشت یا جلوی ران می شود. اگر فشار روی رشته های نخاعی زیاد باشد، بیمار از ناحیه زانو به پایین علایمی نظیر درد، بی حسی، گزگز و مورمور، احساس سردی یا گرمی، گرفتگی مكرر عضلانی، ضعف یا لاغر شدن را تجربه می كند، بیماری كه دچار دیسك كمری است نمی تواند براحتی خم شود و هنگام خم شدن احساس می كند كه رگی در پشت زانویش كشیدگی پیدا می كند. درد بیمار با سرفه زدن تشدید می شود.
گاهی بیماران فقط از وجود گزگز و مور مور یا ضعف یا درد در ناحیه ساق، مچ پا یا انگشتان پای خود شاكی هستند و كمر آنها اصلاً درد ندارد. برای بیشتر این بیماران پذیرش اینكه مشكلات آنها به علت وجود بیماری در ناحیه كمر است، خیلی سخت است.


- چگونه می توان فتق دیسك را از بیماری های ارتوپدی تشخیص داد؟
- بیماری های متعددی هستند كه سبب كمردرد با انتشار به پاها می شوند. از بین آنها بیماری هایی كه بیشتر با فتق دیسك كمر اشتباه می شوند، عبارتند از: كشیدگی رباطها یا عضلات كمر، تنگی كانال نخاع، آرتروز كمر، برخی از بیماری های روماتیسمی، عفونتهایی مثل تب مالت، تومورها و بیماری های سیستم ادراری نظیر سنگ كلیه.


- فتق دیسك چه درمانهایی دارد؟
- درمان براساس شدت بیماری فرق می كند. در موارد شدید كه بیرون زدگی دیسك بزرگ است و سبب فلج اندامهای تحتانی و یا بی اختیاری در دفع ادرار یا مدفوع می شود، جراحی باید به سرعت انجام شود. در مواردی كه با فتق دیسك فلج مختصری ایجاد شده است، اما بتدریج میزان فلج رو به افزایش است نیز باید فوری جراحی صورت بگیرد. در سایر موارد معمولاً به بیمار به مدت یك هفته تا 10 روز استراحت نسبی توصیه می شود.

طی این مدت بیمار باید از نشستن حتی الامكان پرهیز كند و از خم و راست شدن و برداشتن اشیای سنگین یا رانندگی نیز دوری نماید. معمولاً طی این مدت به بیمار داروهای مسكن تجویز می شود. اغلب بیماران طی این مدت 10 روزه، بهبود قابل توجهی پیدا می كنند. می توان بعد از  10  تا  14 روز از زمان شروع بیماری، برای بیمار ورزشهای مخصوصی را تجویز نمود كه آب درمانی و راه رفتن در آب در قسمت كم عمق استخر می باشد و نیز نرمشهای كششی برای عضلات كمر و شكم نیز مفید است.
می توان از فیزیوتراپی نیز در این مرحله سود جست. تأثیر روشهای درمانی نظیر طب سوزنی، حجامت، استفاده از زالو و داغ كردن ثابت نشده است. روشهای درمانی «كایروپراكتیك» در دیسك كمر ممكن است خطرناك باشد و در درصد كمی از بیماران ممكن است سبب تشدید علایم شود.

اگر 4 تا 6 هفته از درمان بیمار مبتلا به فتق دیسك كمری بگذرد و بیمار همچنان درد شدیدی بخصوص در پاها احساس كند یا فلج خفیف، اما پایداری در اندام تحتانی وجود داشته باشد به طوری كه بیمار نتواند فعالیتهای روزمره خود را بخوبی انجام دهد، انجام جراحی توصیه می شود.


- این درمانها چقدر مفید است؟
- درصد زیادی از بیمارانی كه فتق دیسك كمری دارند با درمانهای یاد شده و بدون جراحی كاملاً بهبود می یابند. البته احتمال عود كردن بیماری در آنها در آینده وجود دارد و باید مواردی نظیر پرهیز از برداشتن اشیای سنگین را همیشه رعایت كنند.
در برخی از بیماران، علایم بیماری حالت مزمن پیدا می كند و تا ماهها و یا حتی سالها بیمار بصورت دوره ای با علایم بیماری دست و پنجه نرم می كند.
در بیمارانی كه مورد عمل جراحی قرار می گیرند، اگر انتخاب بیمار مناسب باشد و جراحی بخوبی انجام گیرد، انتظار می رود بیمار بین 90 تا 95 درصد بهبود یابد. بیشتر بیماران بعد از عمل نیز از درد كمر، گزگز و مور مور خفیف و احساس سرد شدن پاها شكایت دارند.


- عمل جراحی فتق دیسك چه عوارض احتمالی در بیمار دارد؟
- به طور كلی هیچ عمل جراحی بدون عارضه نمی باشد. اگر شدت بیماری در حدی باشد كه نیاز به جراحی داشته باشد و جراح تبحر كافی داشته باشد. احتمال بروز عوارض پس از عمل جراحی خیلی ناچیز است.
عوارض عبارتند از 1- عفونت 2- چسبندگی اطراف رشته های نخاع 3- قطع رشته های نخاع در حین عمل 4- آزاد سازی ناقص رشته های نخاع حین عمل
اگر این عوارض بروز كند، ممكن است بیمار بعد از عمل احساس بهبود پیدا نكند یا در موارد نادر، احساس كند درد و ضعف بیشتری پیدا كرده است.


- چه توصیه هایی به افراد دارید؟
- فتق دیسك كمر بیماری نیست كه به طور كامل قابل پیشگیری باشد، اما بهتر است تمام افراد سالم از برداشتن و جا به جا كردن اشیای سنگین پرهیز كنند. انجام حركات ورزشی نیز می تواند احتمال بروز بیماری فتق دیسك را كاهش دهد.
در صورتی كه درد كمر داشته باشید و این درد به داخل ران یا ساق تیر بكشد، حتماً به پزشك متخصص مراجعه نمایید.

- راه‌های درمان بیرون زدگی و پارگی دیسك كمر كدام است؟
- اگر بیمار به موقع مراجعه كند و هنوز بیماری خیلی پیشرفت نكرده باشد، در اكثر این بیماران با دادن داروهای شل‌كننده و ضدالتهاب، مراحل حاد برطرف می‌شود.

مرحله بعدی درمان، انجام فیزیوتراپی می‌باشد. متعاقب آن با تقویت عضلات اطراف ستون فقرات به وسیله ورزش یا تحریكات الكتریكی، بار و فشار وارده به ستون فقرات را كم می‌كنیم تا مشكل بیماری كاهش یابد. ولی اگر بیماری دیسك كمر در مراحل  پیشرفته باشد و فرد دچار پارگی و بیرون زدگی و فشار روی ریشه عصبی شده باشد، در این مرحله نمی‌‌توان از روش‌های ذكر شده استفاده كرد. به عبارتی هر كدام از روش‌های درمانی، زمان و مورد خاصی باید داشته باشند تا نتیجه مطلوب گرفته شود؛ به‌طور مثال زمانی كه دیسك به ریشه عصبی فشار می‌آورد، ممكن است فیزیوتراپی و ورزش كردن باعث تشدید درد و حتی علایم عصبی و فلج‌های مختلفی شود، بنابراین در این مرحله حتما باید از عمل جراحی استفاده كرد.


- آیا بعد از درمان دیسك كمر، امكان عود مجدد وجود دارد؟
- در تمام روش‌های درمانی دیسك كمر، امكان عود مجدد وجود دارد، ولی معمولاً عودها در سطوح بالا‌تر و پایین‌تر دیسك درمان شده ی قبلی اتفاق می‌افتد. البته گاهی ممكن است در همان سطح قبلی هم اتفاق بیفتد. اگر بیمار مراحل درمان را به خوبی انجام دهد و ورزش‌هایی را كه برایش تجویز شده ادامه دهد و وزن خود را نیز كاهش دهد، ممكن است تا آخر عمر هیچ مشكل برایش پیش نیاید، ولی اگر مراحل درمانی را كامل انجام ندهد، امكان عود مجدد وجود دارد. در روش‌های جراحی هم به همین ترتیب می‌باشد. وقتی بیمار عمل می‌شود، به او توصیه می‌شود كه به تقویت عضلات بپردازد و در كنار تقویت عضلات فیزیوتراپی را هم ادامه بدهد. نباید وزنه‌های سنگین را بلند كند و كارهای اشتباهی را كه قبلا انجام می‌‌داده تكرار كند. در غیر این صورت ممكن است در همان سطح اولیه و یا سطوح دیگر دچار در رفتگی دیسك شود. روش‌های عمل جراحی نیز متفاوت است و از عمل‌های كوچك و بسته تا عمل‌های باز و بزرگ انجام می شود

به عنوان مثال اگر سطح در رفته فقط یك سطح باشد و بیمار لاغر باشد و میزان در رفتگی نیز كم باشد، در این موقع از روش‌های عمل بسته می‌توان استفاده كرد. اگر كمی شدیدتر باشد، از روش‌های میكروسكوپی استفاده می‌كنیم و اگر خیلی شدید باشد و چندین سطح را گرفتار كرده باشد و بیمار چاق نیز باشد، ناچارا باید از روش‌های باز و وسیع استفاده شود.

چگونگی درمان و نوع عمل توسط پزشك تشخیص داده می شود و برای هر بیمار، عمل جراحی متناسب با شرایط وی در نظر گرفته می‌شود.


- عدم درمان به موقع دیسك كمر چه عواقبی ممكن داشته باشد؟
- عدم درمان به موقع دیسك كمر باعث بدتر شدن وضعیت بیمار خواهد شد و درد بیمار را تشدید خواهد كرد. ممكن است به خاطر یك عمل كوچك، مجبور شویم عمل‌های بزرگ‌تری را انجام دهیم و حتی ممكن است باعث تخریب دیسك و تخریب خود مهره و سرخوردگی مهره شود و در نتیجه مجبور شویم كه از یك عمل كاملا وسیع، با كار گذاشتن پلاتین و وسایل خاص فلزی در كمر بیمار استفاده كنیم. عدم درمان به موقع ممكن است باعث عوارضی مانند بی‌حس‌های دائمی یا اختلالات حركتی شود كه این عوارض باعث افتادگی پا و كشیدن و لنگی پا خواهد شد.

همچنین عدم درمان به موقع ممكن است باعث ایجاد مشكلات ادراری و مثانه‌ای شود و یا مشكلات اسفنكتر مقعد به وجود بیاورد و بیمار نتواند ادرار و مدفوع خود را نگه دارد. این مشكلات در آقایان باعث ایجاد ناتوانی‌های جنسی هم می‌شود. به علت این كه اعصاب مانند دیگر نسوج و پوست قابل ترمیم نمی‌باشند و اگر صدمه ای به آنها برسد، دیگر به حالت اولیه بر نمی‌گردند، بنابراین قبل از صدمه شدید، باید حتما نسبت به درمان اقدام كرد.

- در درمان این بیماران با چه مشكلاتی مواجه هستید؟
- خوشبختانه اكنون در درمان این بیماران با مشكل خاصی مواجه نیستیم و بسیاری از امكانات و وسایل، چه تشخیصی و چه زمانی، موجود می‌باشد. حتی یك سری امكانات قابل حمل و نقل وجود دارد كه برای بعضی از بیماران، كه نیاز به یك سری وسایل خاص دارند، توسط شركت‌ها و تكنسین‌های آنها فراهم می‌شود.
توصیه كلی شما به افراد مبتلا و دیگر افراد كدام است؟

بهترین توصیه این است كه پیش‌گیری بهتر از درمان می‌باشد. پس در مرحله اول باید سعی كنیم كه اصلا مبتلا به این بیماری نشویم. می‌بایستی در این ارتباط تمام مواردی كه باعث پیش‌گیری از ایجاد این بیماری می‌شود را رعایت كنیم؛ از جمله ورزش كردن، كاهش وزن، عدم بلند كردن اجسام سنگین و هول دادن اجسامی مانند اتومبیل یا بلند كردن اتومبیل.

ورزش ملایم روزانه داشته باشیم تا بدنمان همیشه در فرم ایده‌ال قرار گیرد و عضلات وضعیت طبیعی را حفظ نمایند و استخوان‌ها دچار پوكی نشوند.

همچنین باید تغذیه مناسبی داشته باشیم (تغذیه مناسب به معنی زیاد خوردن نیست، بلكه به معنی درست خوردن می‌باشد). از میوه‌جات و سبزی‌جات و لبنیات حتماً در وعده‌های غذایی استفاده كنیم. در معرض نور خورشید به مقدار لازم قرار گیریم. درست بنشینیم یا بخوابیم یا راه برویم؛ مثلا موقع مطالعه، پشت‌میز و صندلی قرار بگیریم و اگر می‌خواهیم تلویزیون نگاه كنیم، لم ندهیم یا كج نشویم و یا در تخت خواب و به حالت نیم خیز مطالعه نكنیم. رعایت این موارد باعث می‌شود فشار بر روی دیسك‌های مختلف از جمله دیسك كمر، دیسك گردن و سایر قسمت‌ها، وارد نشود.

برای درمان حتما به موقع اقدام شود، و پزشك طرف مشاوره، فردی باشد كه تبحر و اطلاعات كافی داشته باشد. البته به یاد داشته باشید كه تنها علت كمردرد، دیسك كمر نمی‌باشد و كمر درد علل بسیار متفاوتی دارد و بر حسب مورد، باید بیماران درمان شوند.

ممكن است علت‌های درد كمر، مشكلات تغذیه‌ای و متابولیكی مانند بیماری دیابت، نقرس یا تمام بیماری‌های التهابی و عفونی و حتی بدخیمی‌ها باشند. بنابراین در صورت بروز كمردرد حتما به پزشك مراجعه كنید تا بر حسب مورد خاص، كمردرد درمان شود.

گروهی از بیماران، اظهار می‌نمایند كه نگران فلجی شدن بعد از عمل جراحی هستند، بنابراین باید گفت كه به هیچ وجه به اظهارات ناآگاهانه و غیرعلمی اطرافیان توجه نكنند و مطمئن باشند چنان چه برای درمان این بیماری به موقع اقدام كنند، امكان فلجی وجود ندارد. اصولا با پیشرفت‌هایی كه در علم پزشكی انجام گرفته (پیشرفت‌های تشخیصی و درمانی)، اصلا فلج بعد از عمل پیش نمی‌آید و به هیچ‌وجه نباید نگران باشند. ولی اگر خیلی دیر به پزشك مراجعه كنند، امكان آسیب‌ جدی به ریشه‌های عصبی در اثر بیرون زدگی‌ها و پاره شدگی‌ها وجود خواهد داشت و ممكن است علایمی مثل افتادگی پا و لنگی پا برایشان ایجاد شود. البته قابل ذكر است چنان چه بیماری افتادگی و لنگی پا و حالت فلج ایجاد شود، مسلما نباید این انتظار باشد كه بعد از عمل كاملاً سالم شوند و مانند بقیه افراد راه برود.

به‌طور كلی باید گفت: دیسك كمر بیماری ای نیست كه افراد نگران شوند و چنان چه به موقع درمان گردد، حتماً از سلامتی كامل برخوردار خواهند شد.
iranew.com

Mr.Hidden بازدید : 107 پنجشنبه 1390/06/31 نظرات (0)

شاتوت میوه ای مفید در جلوگیری از بیمایها

محققان انجمن تغذیه آمریکا شاتوت را در مقایسه با 40 نوع میوه تازه دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی‌اکسیدانی قرار داده‌اند که دارای فیتوکمیکال‌های قوی مانند آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه‌ای است که رنگ سیاه شا‌توت از آن ناشی می‌شود.

به گزارش ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون در شاتوت، «درجه ظرفیت جذب رادیکال‌های آزاد» آن را که یک شاخص اندازه‌گیری تاثیر مواد غذایی در پیشگیری از سرطان‌ است، به رقم 5350 در هر صد گرم رسانده است.

سایر آنتی‌اکسیدان‌ها و فنول‌های موجود در شاتوت شامل موارد زیر هستند: الاژیک اسید، روتین، گالیک اسید، هیدروکافئیک اسید، پی کوماریک اسید سینامیک و آنتی‌اکسیدان‌های مشهور یعنی ویتامین‌های A و C.

وجود این مواد مغذی و نقش هم‌افزایی این مواد مغذی بر یکدیگر سبب شده است تا این میوه به‌عنوان منبعی خوب برای تامین نیاز روزانه به ریزمغذی‌های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.

شا‌توت خواص مفیدی برای سلامت دارد، از جمله جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری‌های وابسته به سن و حملات سکته مغزی.

شاه‌توت از ساخته شدن کلسترول بد که به بیماری‌ها و حملات قلبی منجر می‌شود، جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، شاه‌توت دارای ویتامین‌هایA ، C و املاح روی، پتاسیم، آهن، کلسیم و منیزیم است.

محتوای متعادل تانن موجود در شاتوت به استحکام جداره رگ‌ها کمک کرده و از خون‌ریزی‌های پوستی جلوگیری می‌کند. مصرف این میوه در موارد التهاب روده‌ای کمک‌کننده است.

مصرف منظم این میوه فرآیند پیرشدن را کند می‌کند و به دلیل وجود خاصیت ضد باکتریایی آن، به بهبود شرایط اسهال ناشی از باکتری‌ها کمک می‌کند.

مصرف عصاره شاتوت در افراد دچار واریس سبب کاهش نشت دیواره نازک رگ‌های خونی می‌شود. این عصاره دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام آنتوسیانیدین است. آنتوسیانیدین‌ به بهبود بافت پیوندی آسیب دیده کمک می‌کند. مصرف میوه شاتوت نیز اثر مشابهی در رفع این مشکل دارد.

وجود مواد مغذی مفید در شاتوت، این میوه را به یک میان وعده عالی تبدیل کرده است. در صورتی که شاتوت تازه به سرعت فریز شود، می‌تواند مواد مغذی خود را به خوبی حفظ کند.

استفاده از جوشانده برگ‌های این میوه برای برطرف کردن حالت تهوع از قدیم معمول بوده و ریشه آن برای درمان اسهال خونی استفاده می‌شده است.
Mr.Hidden بازدید : 135 چهارشنبه 1390/06/30 نظرات (0)
تصور کنید صبح یک روز زیبا از خواب بیدار می‌شوید؛ با روحیه‌ای شاد و بانشاط، پس از انجام امور شخصی منزل را ترک می‌کنید. از همان ابتدای خروج از خانه که به خیابان می‌روید، آرامش و سکوتی که در خانه داشتید با صداهای گوناگون اطراف‌تان از بین می‌رود و آشفتگی ذهنی جای آن را می‌گیرد. این ناهنجاری ذهنی در طول روز به وسیله صداهای گوناگونی مثل بوق خودروها، صدای موتورسیکلت‌ها، خودروهای سواری و... تشدید می‌شود. در محل کار که هستید ارباب رجوعی از شما تقاضایی بیجا دارد و شما ناچارید به وی توضیح دهید که انجام خواسته‌اش منطقی نیست ولی با صدای بلند و گاه توهین‌آمیز وی مواجه می‌شوید‌یا بر عکس، به هر دلیلی نمی‌خواهید به خواسته‌اش عمل کنید و با داد و فریاد می‌خواهید حرف خود را به کرسی بنشانید. استمرار این روند ناصحیح باعث عصبانیت شما می‌شود و با ایجاد خشونت، اراده و کنترل روانی خود را از دست می‌دهید تا جایی که کار به درگیری فیزیکی می‌انجامد و گاه با عواقب ناخوشایند آن، که ممکن است وقوع جرم باشد، مواجه می‌شوید. ‌ در این مقاله سعی کرده‌ام بیان کنم آلودگی‌های صوتی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث ایجاد خشونت می‌شود و اگر کنترل نشود، چه بسا باعث انجام دادن عملی شود که قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است؛ در عوض آرامش داشتن و صبر و تحمل، شخص را تشویق می‌کند دست به ناهنجاری‌ها نزند و انگیزه‌های مجرمانه را از خود دور کند.
هر نوع صدایی که انسان تمایل به شنیدن آن نداشته باشد و به گونه‌ای نسبت به آن احساس آزردگی کند یا سبب ایجاد آسیب و اختلا‌ل اعصاب شنوایی شود، در حکم آلودگی صوتی شناخته و تعریف می‌شود. (تعریف از شاد کوسکی در سال ۱۹۸۳، کتاب دانشگاهی علوم کار، تالیف پروفسور لوچاک، صفحه ۳۰۹) ‌ سروصداهای فراتر از حد معمول به طور بالقوه خطرناک هستند. به هر صدای ناهنجار و آزاردهنده‌ای، سروصدا می‌گویند که آلودگی صوتی را دربر دارد. این آلودگی‌های صوتی منابع مختلفی دارند؛ به عنوان مثال در بخش مکانیکی می‌توان به موتورسیکلت، خودرو، کامیون، هواپیما، راه‌آهن، مترو، ادوات موسیقی، ورزشگاه‌ها، کولر، جاروبرقی، پنکه، دریل و... و در بخش انسانی صداهای ناهنجار و بلند انسان در جدال با یکدیگر و حرکات نامتعارف اشاره کرد که نه تنها تاثیر بسزایی بر شنوایی، قلب و عروق می‌گذارد بلکه باعث ایجاد استرس، اضطراب، سردرد، تحریک در رفتار ضداجتماعی، خشونت‌طلبی مختل شدن رشد کودکان، پرخاشگری و کاهش تمرکز نیز خواهد شد. بر اساس تحقیقات انجام شده، ناراحتی‌ها و مشکلا‌ت ناشی از سروصدا‌های آزاردهنده و زیانبار در محیط زندگی شهر تهران در ناحیه نسبتا گرم و خشک و کم مرطوب قرار دارد. ‌
انرژی صوت می‌تواند توسط هوا جذب شود. میزان این جذب بستگی به میزان رطوبت موجود در هوا دارد. جریان سریع باد ایجاد سایه‌های صوتی می‌کند و صدا در جهت وزش باد بهتر شنیده می‌شود تا در جهت مخالف آن. در زمینه گوارش از جمله سوء‌هاضمه در انسان و همچنین بر هم خوردن آرامش و آسایش در محیط خانه، اجتماع و استراحتگاه‌ها، گسترش خشونت در رفتارهای اجتماعی و ازدیاد تصادفات شهری، ایجاد مزاحمت در خواب و عدم تمرکز در کارهای اقتصادی، از جمله آثار مخرب آلودگی صوتی است. از همه مهم‌تر اینکه آثار زیانبار سروصدا روی کودکان را که از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند، نمی‌توان نادیده گرفت؛ وضعیت روحی و جسمی ‌کودکان به دلیل عدم تکامل وضعیت جسمی ‌و عقلی و روانی‌شان از حساسیت بالا‌یی برخوردار است. اختلا‌ل و جلوگیری از تکامل رشد جسمی ‌کودک، ممانعت و به تاخیر انداختن روند زبان‌گشایی، لطمه وارد کردن به رشد هوش و ذکاوت و احساس و هوشمندی عاطفی و عصبانیت و شلوغی و همچنین بی‌میلی نشان دادن نسبت به تعلیم و تربیت از جمله عوارض ناشی از آلودگی‌های صوتی است. (پروفسور دنیز گوتلب، مشاور سازمان بهداشت جهانی و رئیس بخش کنترل آلودگی صدا در اداره محیط‌زیست؛ ترجمه دکتر کاظم موسوی‌زاده) ‌ اصل اول اعلا‌میه کنفرانس سازمان ملل درباره محیط‌زیست در استکهلم به سال ۱۹۷۲ بازمی‌گردد که کنفرانس از دولت‌ها و مردم درخواست می‌کند به منظور حفاظت و بهبود محیط‌زیست برای منافع مردم و نسل‌های آینده به تلا‌ش خود وحدت بخشند. این است که انسان از حقوق بنیادین برای داشتن آزادی، برابری و شرایط مناسب زندگی در محیط‌زیستی که به او اجازه زندگی باحیثیت و سعادتمندانه را بدهد، برخوردار است. او رسما مسوولیت حفاظت و بهبود محیط‌زیست برای نسل‌های حاضر و آینده را بر عهده دارد.

چگونه بر اثر آلودگی‌های صوتی عصبانی می‌شویم؟

یک سال بیشتر از آغاز زندگی مشترک امیر و آرزو نمی‌گذشت. در روزهای آغازین زندگی ارتباطات عاطفی چنان بود که به راحتی از کنار مشکلا‌ت و معضلا‌تی که برایشان به وجود می‌آمد، می‌گذشتند. امیر فردی عصبی و تندمزاج بود. او به جای ایجاد محیطی آرام، روح حاکم بر خانواده را مخدوش و با جدال لفظی سعی می‌کرد عقاید خود را به کرسی بنشاند. این امر سبب شد زن نیز کوتاه نیاید و همچنان صداهای ناهنجار هر دو باعث شود همسایه‌ها نیز از جدال لفظی آنها آزرده شوند. شبی همانند شب‌های دیگر، صداهای ناهنجار و گوش‌خراش آنها چنان اوج گرفت که عصبانیت آرزو منجر به خشونت شد و بدون آنکه عاقلا‌نه عمل کند چاقویی را بر می‌دارد و با ضربات مکرر شوهر خود را به قتل می‌رساند. در صورتی که اگر آنان به آرامی ‌با یکدیگر صحبت می‌کردند و به خواسته‌های همدیگر در محیطی آرام گوش می‌دادند و با منطق خواسته‌های غیرمعقول یکدیگر را رد می‌کردند هرگز چنین جنایتی رخ نمی‌داد. ‌
بدیهی است همه ما عصبانی می‌شویم و این عصبانیت واکنش‌های بیرونی ما است که منجر به تحریک فعل و انفعالا‌ت ذهنی بدن می‌شود و مطمئنا اگر هنگام بروز عصبانیت زمان کوتاهی در سکوت به سر بریم، هیجانات و عصبانیت حادث شده فروکش می‌کند و دیگران نیز در آرامش خود را بازخواهند یافت و هیچ‌گونه خشم و خشونتی تولید نخواهد شد.
در کنار آلودگی صوتی ناشی از صدای بلند و ناهنجار انسان‌ها، آلودگی‌های صوتی مکانیکی نیز تاثیر بسزایی در عصبانیت شخص دارد. شاید این موضوع برای شما نیز پیش آمده باشد که همسایه مجاور ملک شما در حال ساخت و ساز مجتمع مسکونی یا تجاری باشد. می‌دانیم که شهرداری و راهنمایی و رانندگی اجازه ورود کامیون‌ها را در روز به رانندگان کامیون‌ها نمی‌دهند بنابراین آنها ناچار می‌شوند مصالح مورد نیاز احداث ساختمان از جمله آجر و تیرآهن را شب‌ها به مقصد برسانند یا برای خاکبرداری در شب اقدام کنند. صداهای تولیدشده توسط کامیون‌ها، بلدوزر، جرثقیل و خالی کردن آجر و تیرآهن چنان ناهنجار است که آرامش را از شهروندی که تمام روز مشغول کار بوده و می‌خواهد شب را استراحت کند، می‌گیرد. خستگی ناشی از کار کم نیست بلکه صداهای ناهنجار، فشاری روانی به ذهن شخص وارد می‌کند که ناچار می‌شود به بیرون از منزل رفته و از کارفرمای احداث بنا بخواهد دست از ایجاد صداهای ناهنجار بردارد ولی متاسفانه چون کارفرما مجبور است در شب امور ساختمان را به انجام رساند به خواسته این شهروند توجه نمی‌کند و به کار خود ادامه می‌دهد. آن وقت است که عصبانیت این شهروند تبدیل به خشونت و نزاع می‌شود که اگر چنین صداهای ناهنجاری ایجاد نمی‌شد مطمئنا عصبانیت و خشونتی نیز به وجود نمی‌آمد.

تبدیل عصبانیت ناشی از آلودگیهای صوتی به خشونت

به هر حال آلودگی‌های صوتی موضوعی است انکارناپذیر و آثار آن چنان بر بروز عصبانیت تاثیر دارد که خشم ناشی از آن در برخی از موارد زیان‌ها و خساراتی را متوجه آدمی ‌می‌کند که جبران آن به هیچ عنوان میسر نخواهد بود. به این جملا‌ت توجه کنید: <همه بدون آنکه متوجه باشند دچار ناراحتی‌های عصبی هستند که به طور مضاعف مهم‌ترین عامل آن هم آلودگی صوتی در شهرها است.( >برگ سبز، شماره ۲۵، نوروز۷۵، صفحه ۱۲< )بر اساس داده‌های آماری ۱۷ درصد از جمعیت کشور دارای اختلا‌لا‌ت عصبی و روانی شدید هستند و بیشترین درصد متعلق به افراد مبتلا‌ به اختلا‌ل‌های عصبی اسکیزوفرنی است.( >مسعود پزشکیان، روزنامه رسالت، ۶ بهمن ۸۰) عصبانیت زمانی که به اوج خود می‌رسد باعث می‌شود شخص کنترل خود را از دست بدهد و در اینجاست که اگر به درستی کنترل نشود خشونت بر آن حاکم و توان مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی از عهده برخی از افرادی که مستعد ارتکاب جرم هستند بر نمی‌آید. خشم و خشونت، آفتی است که زندگی انسان را به مخاطره می‌اندازد، استعدادهای آدمی ‌را می‌گیرد و آرامش و آسایش افراد را تهدید می‌کند و اگر به درستی کنترل نشود عوارض خارجی آن باعث ناهنجاری‌هایی می‌شود که اجتماع را نیز به مخاطره می‌اندازد؛ هر چند وجود دارند افرادی که خشم خود را فرو می‌نشانند و در مقابل عوامل خارجی از جمله آلودگی‌های صوتی ساکت می‌مانند ولی در آینده از اختلا‌لا‌ت عصبی و اضطراب رنج می‌برند و چه بسا افسرده می‌شوند بنابراین آلودگی‌های صوتی که خود یکی از عوامل به وجود آورنده عصبانیت و خشم است باعث بروز دو اثر منفی در آدمی ‌می‌شود؛ اثر کوتاه‌‌مدت آن جرم را به ارمغان می‌آورد و اثر بلندمدت آن بیماری‌های روانی را. بنابراین بهترین راه‌حل برای حفظ سلا‌مت روحی و روانی انسان برطرف کردن علت اصلی عصبانیت و خشم است که یکی از مهم‌ترین آنها آلودگی‌های صوتی است.
بسیاری از افراد زمانی که به روانشناس مراجعه می‌کنند، می‌پرسند با خشم چه باید کرد؟ چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟ چگونه جلوی خشمگین شدن بیشتر خود را بگیریم ؟... اگر شخصی مرتکب جرائمی‌ از جمله ضرب و جرح، بی‌احتیاطی در رانندگی، شرکت در نزاع دسته‌جمعی یا حتی قتل شود در بازجویی‌های خود به عصبانی بودنش اشاره می‌کند، بنابراین عصبیت و خشونت است که در بسیاری از مواقع باعث وقوع جرم می‌شود. این در حالی است که فشارهای خارجی همچون آلودگی‌های صوتی هدایت نشده و باعث عصبانیت شخص و اعمال خشونت و جرم شده است. کمیته مبارزه با خشونت در قسمتی از گزارش خود آورده است: <موضوع دیگر این است که در شهرهای بزرگ، افراد بیش از حد احساس تنهایی و عزلت می‌کنند. زیرا بین افراد شهرهای بزرگ تماس لا‌زم برقرار نیست. آنان کسی را نمی‌شناسند و کسی هم آنان را نمی‌شناسد. با اینکه در میان انبوهی از جمعیت غوطه می‌خورند، اما کسی را نمی‌شناسند. افراد شهرهای بزرگ نه تنها دیگران را نمی‌شناسند بلکه آنان را مزاحم خود می‌دانند. بدین ترتیب احساس <خودشناسی> و <دیگرشناسی> که مهم‌ترین عامل بازدارنده خشونت است از بین می‌رود. افراد حس می‌کنند که به هیچ‌کس و هیچ کجا تعلق ندارند. همه چیز آنان را به خشم می‌آورد. سر و صدای زیاد، تراکم وسایل نقلیه، رفت و آمد در شلوغی، خستگی ناشی از کار و سایر عوامل شهری بر شدت عصبانیت آنان می‌افزاید و بدین ترتیب آنان در معرض ارتکاب جرم قرار می‌گیرند.>

کنترل خشم ناشی از آلودگی‌های صوتی

خشم احساس طبیعی در انسان است که همه افراد آن را به نوعی تجربه می‌کنند. هر وضعیتی که ما را ناکام کند باعث ایجاد احساس خشم می‌شود؛ ناکامی ‌یعنی نرسیدن به خواسته‌های فردی. وقتی عاملی مانع رسیدن فرد به هدف و خواسته‌هایش می‌شود، عصبانیت بروز می‌کند. (کنترل خشم، رباب حامدی) رباب حامدی روانشناس در پاسخ به این سوال که چرا خشمگین می‌شویم؟ بیان می‌دارد: وقتی دیگران مانع رسیدن ما به هدف شوند و ما را در راه رسیدن به آن ناکام کنند عصبانی می‌شویم. ملا‌حظه می‌فرمایید که وجود مانع در راه رسیدن به هدف یکی از عوامل عصبانیت و بروز خشونت در انسان است. در مورد موضوع بحث ما روشن و بدیهی است که رسیدن به آرامش ذهنی و درونی یکی از مهم‌ترین اهداف انسان در زیستن است. حال اگر مانعی همچون آلودگی‌های صوتی باعث جلوگیری از رسیدن انسان به آرامش شود رخدادی که شاهدش خواهیم بود همان عصبانیت و خشونت است.

آلودگی صوتی، عاملی در وقوع جرم

دکتر پرویز صانعی در مقدمه کتاب روانشناسی کیفری، تالیف دیوید ایبرا همسن می‌نویسد: <سال‌ها است که من اشخاص ناسازگار گوناگون را مورد مطالعه قرار داده‌ام. در میان آنها کسانی بوده‌اند که از اختلا‌ل روان- تنی، روان- نژادی و روان- پریشی رنج می‌بردند؛ عده‌ای نیز قوانین را نقض کرده بودند. در کاوش عمیق راجع به روان اشخاص که مرتکب جرایمی‌ از قبیل دزدی منازل، تجاوز به عنف و حتی قتل شده‌اند به این نتیجه رسیده‌ام در درک اولیه ما نسبت به رفتارهای مجرمانه ضرورت دارد که جهت‌یابی جدیدی صورت گیرد. احتیاج به یک جهت‌یابی جدید در نوع برداشت ما به این دلیل حتمی ‌و ضروری است که درمی‌یابیم اصولا‌ حقوق جزا آیینه و نمودار تاریخ روحیات عاطفی بشر در اعصار مختلف است که به صورت تکامل اجتماعی جلوه‌گر شده است. با این وصف هر چند معمای جرم، مربوط به اجتماع است، معمای فرد در جلوه‌گری‌های گوناگون او نیز هست.> وی در جایی دیگر می‌نویسد: <چون بشر جامعه ابتدایی عقیده داشت رفتار او توسط <سرنوشت> تعیین شده یا تحت راهنمایی الهی قرار دارد، دلیلی نداشت که در صدد کشف انگیزش اعمال خویش برآید، البته امروز ما می‌دانیم که در پس رفتارهای مجرمانه همیشه انگیزه و محرکی وجود دارد و وقتی این محرکات را به آسانی کشف نمی‌کنیم دلیل آن نیست که انگیزه‌ای برای بزهکاری وجود ندارد بلکه شاید این محرکات ناخودآگاه‌تر باشد.> واقعیت هم این است که در بسیاری از مواقع زمانی که ذهن انسان با عوامل خارجی از جمله آلودگی‌های صوتی تحریک می‌شود باعث سلب اراده افرادی می‌شود که ظرفیت کنترل اعصاب و خشم خود را ندارند چرا که بیشتر رفتارهای مجرمانه افراد نشان‌دهنده خشونت‌گری آنها است و از آنجا که اعمال انسان و رفتار او ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر دارد توجه به آن حائز اهمیت است و هر چند نتیجه آن جرم را در بر نداشته باشد اما می‌تواند در روند اجتماع اختلا‌ل ایجاد کند.

علل رفتار مجرمانه و پدیده جنایی

اگر در گذشته‌های دور صاحب‌نظران بر آن بودند که علت رفتارهای مجرمانه صرفا سرنوشت آدمی ‌است. امروز با تحقیقات جامع و کاملی که انجام شده به این نتیجه رسیده‌ایم که عوامل متعددی در رفتارهای مجرمانه آدمی ‌تاثیر دارد و هر عاملی می‌تواند در وضعیتی خاص برای شخص اختلا‌ل ایجاد کند. در بزهکاری افراد دو عامل بیشترین تاثیر را در رفتار مجرمانه به ارمغان می‌آورد؛ یکی عامل روانی است و دیگری عامل اجتماعی که هر دو بر یکدیگر اثرگذار هستند. در عوامل اجتماعی، می‌توان رفتار مجرمانه فرد را در محیط ملا‌حظه کرد. عوامل روانی برگرفته از وجود و شخصیت فرد است که در مقابل اجتماع واکنش نشان می‌دهد بنابراین با وجود آثار مخربی که آلودگی‌های صوتی بر ذهن انسان می‌گذارد، می‌توان یکی از مهم‌ترین علت‌های رفتار مجرمانه را در تاثیر آلودگی‌های صوتی بر ذهن و متعاقبا ایجاد خشونت جست‌وجو کرد. خشونت در ایجاد رفتارهای مجرمانه به قدری اهمیت دارد که برخی از دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند مطالعات مربوط به بزهکاری در محدوده وسیع‌تر و تحت عنوان <خشونت> انجام گیرند. (ژاک بتوته، کتاب خشونت دوران) این پیشنهاد مورد توجه دولت فرانسه قرار گرفت و در سال ۱۹۷۶ کمیته مخصوصی مامور مطالعه در امر خشونت و ارائه راه‌حل‌هایی در این زمینه تشکیل شد. کمیته مزبور پس از یک سال رسیدگی‌های مداوم و مطالعات بسیار مفصل، ۸ جلد کتاب با ارزش در این خصوص منتشر کرد. به علا‌وه گزارش مفصلی در ۲۴۰ صفحه برای ریاست‌جمهوری فرانسه تهیه کرد. کمیته مزبور که از تعداد زیادی کارشناس و دانشمند متخصص تشکیل شده بود، در ضمن مطالعات خود دریافت که نه‌تنها پدیده جنایی موجب بروز احساس ناامنی مردم می‌شود بلکه بسیاری از امور دیگر از قبیل فریادهای نابهنجار، تعرضات خفیفه، فشارهای مستقیم و غیرمستقیم برای ممانعت افراد از ادامه کار، خودکشی و هزاران مساله دیگر از این قبیل، بدون داشتن جنبه کیفری، در مردم همان مساله <احساس ناامنی> را به وجود می‌آورند. این کمیته، همین احساس عدم امنیت را راهنمای خود قرار داد تمامی اعمالی را که موجب بروز این احساس بودند، بررسی کرد.
از نظر این کارشناسان خشونت، عمل فرد یا افراد معینی است که قواعد و مقررات مورد قبول جامعه را نادیده گرفته و به جان، شرف یا امنیت دیگران تعرض می‌کنند و چون این اعمال در مردم ایجاد ترس و ناامنی می‌کند، باید نه فقط با پدیده جنایی، که با پدیده خشونت نیز، که به مراتب وسیع‌تر از جنایت است، مبارزه کرد. به همین علت هم پیشنهاد‌ها و توصیه‌های فراوانی، برای مبارزه با خشونت تهیه و منتشر شد. (دکتر مرتضی محسنی، کتاب پدیده جنایی، ص ۱۹) ‌ فقر، کمبود عاطفی، عدم دسترسی به آموزش و پرورش صحیح، عدم اشتغال به شغل مناسب و ده‌ها و صدها مورد اینچنینی باعث تحریک روان و اعصاب آدمی ‌می‌‌شود که گاه به بروز خشونت می‌انجامد. در کنار موارد فوق وجود صداهای ناهنجار، که به آلودگی صوتی نیز تعبیر می‌شود، از جمله علل رفتار‌های خشونت‌آمیز و مجرمانه است که لا‌زم است به این موضوع توجه ویژه‌ای شود چرا که <انسان مخلوق و در عین حال سازنده محیط‌زیست خود است که بقای فیزیکی او را تضمین کرده و به او فرصت رشد فکری، اخلا‌قی، اجتماعی و روحی می‌دهد. در تکامل طولا‌نی و دشوار نژاد بشر روی زمین، مرحله‌ای فرا رسیده است که در آن انسان قدرت تغییر محیط‌زیست خود را به یاری و پیشرفت هرچه سریع‌تر علوم و تکنولوژی، به طریق بی‌شمار و به مقیاس قابل پیش‌بینی به دست آورده است. هر دو جنبه محیط‌زیست طبیعی و مصنوعی انسان، برای رفاه او و تمتع از حقوق بنیادینش، از جمله حق زندگی بهتر ضروری است و حمایت از محیط‌زیست و بهبود آن، موضوع بسیار مهمی ‌است که بر رفاه افراد اثر می‌گذارد.( >اعلا‌میه کنفرانس سازمان ملل درباره محیط‌زیست، استکهلم، ۵ الی ۱۶ ژوئن ۱۹۷۲)

جرم و آلودگی صوتی

ماده دو قانون مجازات اسلا‌می ‌مقرر می‌دارد هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد جرم محسوب می‌شود. جرم از سه عنصر اصلی تشکیل شده است: عنصر مادی، عنصر معنوی و عنصر قانونی. ‌ عنصر مادی جرم مجموعه رفتارها و اعمال فیزیکی شخص است که راه وقوع جرم را هموار می‌کند. به عبارت دیگر وسایل و لوازم ارتکاب جرم را عنصر مادی جرم می‌گویند. در کنار عنصر مادی جرم قصد مجرمانه و نیت فرد از دیگر عناصر تشکیل‌دهنده جرم است. اگر فردی هیچ‌گونه سوء‌نیتی در ارتکاب جرم نداشته باشد و از لحاظ عقلی دچار مشکل باشد، چون عناصر جرم ناقص هستند جرمی ‌به وقوع نپیوسته است، به همین دلیل است که می‌گویند طفل و مجنون در هنگام ارتکاب جرم رافع مسوولیت کیفری هستند. عنصر قانونی جرم نیز پیش‌بینی جرم بودن عمل یا ترک عملی است که قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است.
در مورد آلودگی صوتی یکی از وظایف شهرداری‌ها در بند ۲۰ اصلا‌حی ماده ۵۵ قانون شهرداری، جلوگیری از ایجاد و تاسیس تمامی اماکنی که به نحوی از انحا موجب بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف است اصول بهداشت در شهرها است. شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی ‌و تعمیرگاه‌ها و دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند و اصطبل چهارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب‌هایی که ایجاد مزاحمت و سروصدا می‌کنند یا باعث تولید دود یا ایجاد عفونت یا تجمع حشرات و جانوران می‌کنند، جلوگیری کند. شهرداری در مورد تعطیل و تخریب و انتقال به خارج از شهر، مکلف است مراتب را ضمن دادن مهلت مناسب به صاحبان آنها ابلا‌غ کند و اگر صاحب ملک به نظر شهرداری معترض باشد باید ظرف ده روز اعتراض خود را به کمیسیونی مرکب از سه نفر که از طرف انجمن شهر انتخاب خواهند شد تسلیم کند. رای کمیسیون قطعی و لا‌زم‌الا‌جرا است.
به موجب ماده واحده قانون تشدید مجازات موتورسیکلت‌سواران متخلف، افسران و درجه‌داران دیپلمه، مامور راهنمایی و رانندگی مکلفند در محدوده قانونی شهر تهران رانندگان موتورسیکلت یا موتورگازی‌ای که به وسیله لوله خروج دود عمدا صدای ناهنجار ایجاد می‌کنند را متوقف کنند. طبق این ماده واحده عمل مزبور جرم محسوب می‌شود. در مورد آلودگی آب و هوا قوانین بسیاری توسط مرجع قانونگذاری تصویب شده، لیکن در مورد آلودگی‌های صوتی با توجه به اهمیت آن در وقوع جرایم توسط انسان‌ها، کمتر حساسیت به خرج داده شده است در حالی که مطابق اصل یازدهم اعلا‌میه ریو در محیط‌زیست دولت‌ها باید قوانین مؤثری را در زمینه محیط‌زیست تصویب کنند. معیارهای زیست محیطی و اهداف و اولویت‌های مدیریت محیط‌زیست باید با توجه به مجموعه شرایط زیست محیطی و توسعه که در آن اجرا می‌شوند اتخاذ شود. موضوع آلودگی محیط‌زیست در این اعلا‌میه به قدری حائز اهمیت است که دولت‌ها را مکلف کرده قوانین ملی در خصوص مسوولیت ناشی از صدمات ناشی از آلودگی و دیگر صدمات وارده به محیط‌زیست و پرداخت غرامت به قربانیان این خسارات را تدوین کنند و در اصل یازدهم نیز مقرر شده دولت‌ها برای حفاظت از محیط‌زیست، متناسب با امکانات خود تدابیر احتیاطی وسیعی را اعمال کنند و در صورت خطر ورود صدمات شدید یا غیرقابل جبران، نبود دلا‌یل قطعی علمی ‌نباید بهانه‌ای برای تاخیر در اتخاذ تدابیر موثر برای پیشگیری از ورود صدمه به محیط‌زیست باشد.
آلودگی صوتی منشأ استرس
صداهای شدید کوتاه مدت در انسان باعث ناشنوائی موقت می‌شود. اگر انسان در معرض صداهای بلند، برای مدت طولانی‌تری قرار گیرد ناشنوائی دائم پیش می‌آید.
بسیاری از افراد به‌طور مداوم و روزانه در محیط کار و خارج از آن در معرض صداهای غیرمجاز هستند. این مواجهات می‌تواند منجر به کاهش شنوائی غیرقابل درمان شود که باعث ایجاد اشکال در ارتباط کلامی با دیگران و کاهش کیفیت زندگی فرد می‌شود. استفاده از وسایل صوتی و استریو در اتومبیل، استفاده از هدفون برای گوش دادن به موسیقی، ترافیک شهری، مواد منفجره تفریحی، تیراندازی و ... همگی انسان را در معرض صدای غیرمجاز قرار می‌ٔهد. اما رایج‌ترین مکان مواجهه با صوت غیرمجاز و شایع‌ترین علت کاهش شنوائی ناشی از صوت، مواجهه با صدا در محیط کار است، به‌طوری که حدود ۳۰ درصد علل ناشنوائی و کم شنوائی در بزرگسالان مواجهه شغلی با صوت است. بروز این بیماری در فرد علاوه بر ایجاد ناتوانی، مشمول دریافت غرامت از کارفرما بوده و بار اقتصادی و مالی قابل توجهی به صنایع و کارفرمایان و مؤسسات بیمه تحمیل می‌کند به‌طوری که در سال ۱۹۹۰ میلادی فقط در سرویس نظامی آمریکا ۲۰۶ میلیون دلار بابت غرامت کری شغلی به مبتلایان پرداخت شده است و در سال ۱۹۹۹ میلادی در انگلستان، ۳۵ میلیون پوند غرامت کری شغلی پرداخت شده که ۵ درصد کل مبلغ غرامت بیماری‌های شغلی بوده است.
صداهای شدید کوتاه مدت در انسان باعث ناشنوائی موقت می‌شود. اگر انسان در معرض صداهای بلند، برای مدت طولانی‌تری قرار گیرد ناشنوائی دائم پیش می‌آید. صدائی برابر ۹۰ دسی‌بل روی سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد. در ممالک پیشرفته قدرت شنوائی زنان بهتر از مردان است. زیرا از نظر مشاغل صداهای کمتری را تحمل می‌کنند.
آلودگی‌های صوتی که در اطراف مناطق مسکونی موجب ناراحتی می‌گردند عبارتند‌ از:
▪ کارخانجات
▪ کارهای ساختمانی
▪ صداهای ناشی از سیستم تهویه منازل
▪ صدای ناشی از حمل و نقل (صدای موتور هواپیما، بوق اتومبیل، سر و صدای داخل منازل مثل صدای تلویزیون) نیز حائز اهمیت‌اند.
پیامدهای منفی و زیان‌بار ناشی از آلودگی صوتی به‌طور کلی در انسان‌ها به قرار زیر است:
۱) نگرانی و ناراحتی عصبی
۲) نگرانی همراه با خستگی و کاهش راندمان کار
۳) دگرگونی‌های دائم یا موقت در رفتار زیستی از قبیل انقباض نایژک‌ها و تغییر ضربان قلب
۴) ضایعه در دستگاه شنوائی و دیگر دستگاه‌های بدن.

اثرات آلودگی صوتی

آزمایشات نشان می‌دهند که صدای به شدت ۱۶۰ ـ ۱۵۰ دسی‌بل برای بعضی حیوانات کشنده و مرگبار است. این حیوانات قبل از مرگ به تشنجات موضعی، فلج و رعشه دچار می‌گردند. در انسان‌ها رنگ‌‌پریدگی و بالا رفتن فشار خون از اثرات آلودگی‌های صوتی است. درجه حرارت بدن نیز کاهش می‌یابد. صداهای مداوم عکس‌العمل‌هائی را در بدن ایجاد می‌نماید. از جمله انقباض رگ‌ها بیشتر می‌گردد. درجه حرارت بدن نیز کاهش می‌یابد و این حالت پس از قطع صدا هنوز ادامه می‌یابد. بدن انسان در خواب نیز به محرک‌های صوتی پاسخ می‌دهد بدون این‌که فرد از خواب بیدار شود. (ضربان قلب و حالات ماهیچه‌ها تغییر می‌کند.)
میزان تأثیر صدا به عواملی چون طبیعت و نزدیکی شخص به منبع اصلی صدا ادامه و مداومت صدا و موقعیت فیزیکی فرد بستگی دارد.

کاهش شنوائی

کاهش شنوائی ناشی از صوت در اثر مواجهه مداوم و طولانی با صداهای غیرمجاز و یا مواجهه ناگهانی و یک‌باره با صدای بسیار بلند (مثل انفجار) رخ می‌دهد. این کاهش شنوائی به دلیل آسیب دائمی و غیرقابل بازگشت در سلول‌های موئی و حلزونی گوش داخلی می‌گردد و ارتباطی به آسیب پرده صماخ ندارد. با ادامه یافتن مواجهه، کاهش شنوائی به سرعت پیشرفت می‌کند و در عرض ۱۵ـ۱۰ سال به حداکثر می‌رسد. مواجهه با صدای غیرمجاز در مراحل اولیه علامتی ندارد برخی افراد که در محیط کار با صوت غیرمجاز مواجهه دارند در پایان روز کاری به‌طور موقت دچار وزوز گوش می‌شوند که به‌تدریج شدیدتر و مداوم شده و در کیفیت شنوائی، خواب و تمرکز شخص اختلال ایجاد می‌کند. همان‌طور که گفته شد این افراد در معاینه گوش سالم به نظر می‌رسند و آسیب پرده صماخ وجود ندارد و تنها راه تشخیص و شناخت بیماری براساس سابقه مواجهه با صدای غیرمجاز در تست شنوائی سنجی است. در تست شنوائی سنجی (نوار گوش) این افراد ابتدا گرفتار دامنه اصوات پر فرکانس می‌باشند که خارج از دامنه شنیداری است و بنابراین در مکالمات روزمره در ابتدای سیر بیماری مشکل ندارند. با ادامه مواجهه دامنه گرفتاری به سمت فرکانس‌های شنیداری (کم فرکانس) پیشرفت نموده و فرد در درک صحبت دیگران و برقراری ارتباط دچار مشکل خواهد شد. از آن‌جا که این بیماری بازگشت ناپذیر و غیرقابل درمان است راهکارها مبتنی بر پیشگیری و تشخیص در مراحل اولیه بیماری به منظور جلوگیری از پیشرفت و گسترش آن است. این راهکارها شامل برنامه‌ها و دستورالعمل‌های مدون جهت انجام اقدامات حفاظتی در برابر صوت غیرمجاز شامل اجتناب از حضور در مکان‌های پر سر و صدا یا کاستن از صدای محیط است.

بیماری رینال (انگشتان مرده)

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کارگران کارخانجات چوب‌بری که با اره کار می‌کنند و صدای ۱۲۵ دسی‌بل را تحمل می‌نمایند شب‌ها وقتی به خانه بر می‌گردند انگشتان آنها سبز رنگ بعد سفید می‌گردد که علائم بیماری وازواسپاستیک می‌باشد که در نتیجه انقباض رگ‌ها و نارسائی در جریان خون عارض می‌گردد. که این ناراحتی به نام بیماری رینال یا انگشتان مرده معروف است.

روش‌های جلوگیری از آلودگی‌های صوتی

اقداماتی که به منظور کاستن صدای محیط انجام می‌شود شامل کنترل مهندسی دستگاه‌ها در محیط‌های پر سر و صدا و رفع عیوب مربوط به دستگاه‌ها و در صورت لزوم و امکان تعویض دستگاه است. در صورتی‌که انجام اقدامات فوق ممکن نباشد یا قادر به رفع صدای غیرمجاز محیط نباشیم باید گوشی‌های محافظ در اختیار افراد در معرض صوت غیرمجاز قرار داد. این گوشی‌ها متناسب با شدت و فرکانس صدای محیط کار تجویز می‌شود. برای این افراد باید سالانه معاینه شنوائی سنجی انجام شود تا در صورت مشاهده اختلال در تست شنوائی اقدامات مناسب به منظور پیشگیری از پیشرفت افت شنوائی بر دامنه فرکانس شنیداری انجام شود.
با توجه به این‌که معمولاً صداها از تولید کننده‌ای پخش، توسط گیرنده‌ای دریافت می‌شوند بنابراین جهت کنترل این آلودگی، کاهش شدت صدا جلوگیری از انتشار و نفوذ صدا و محافظت از گیرنده سیستم شنوائی می‌تواند مؤثر باشد. بنابراین در جهت جلوگیری از آلودگی شدید صوتی: ۱) میزان صدا در محیط‌هائی که کارگران به‌طور مداوم در معرض فعالیت‌های مغزی قرار دارند نباید از ۱۰ دسی‌بل تجاوز نماید.
۲) سعی شود از ورود ماشین‌آلات که بیش از حد معین آلودگی صوتی تولید می‌کنند جلوگیری شود.
۳) صدای ماشین‌آلات کارخانه‌ها نباید به بیرون از کارخانه‌ها برسد.
۴) سعی شود از ایجاد واحدهای مسکونی در مجاورت در فرودگاه‌ها جلوگیری شود.
۵) ضد صدا کردن ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی.
۶) مضاعف یا دو لایه کردن شیشه پنجره‌ها در جهت جلوگیری از نفوذ صدای بیرون به داخل ساختمان.
۷) محدود و ممنوع کردن عبور کامیون‌ها و وسائط نقلیه پر صدا.
۸) ایجاد نوارهای عریضی از درختان و پشش‌های گیاهی که به میزان ۱۰ دسی‌بل از شدت صوت می‌کاهد.
دکتر حمیدرضا ماحوزی متخصص جراحی قلب و عروق از دانشگاه بن آلمان در خصوص رابطهٔ آلودگی صوتی با افزایش درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌گوید: آلودگی صوتی را ما می‌توانیم به‌عنوان عامل بزرگ استرس‌زا در نظر بگیریم که باعث ایجاد استرس می‌شود و استرس یکی از عوامل مهمی است که باعث می‌شود، بیماری‌های قلبی زودتر بروز کنند. خیلی از همکاران ما در بخش کاردیولوژی معتقد هستند که این استرس‌ها باعث می‌شوند که سیستم سمپاتیک بیشتر فعال شود و فعال‌تر شدن سیستم سمپاتیک باعث تنگ شدن شریان‌های کوچک یا آتریول‌ها می‌شود که این‌ها می‌تواند خودش کم‌کم باعث بروز فشار خون شود و فشار خون هم می‌‌تواند خودش یکی از عواملی باشد که در ایجاد بیماری‌های قلبی نقش به‌سزای داشته باشد، مثل سکتهٔ قلبی. مطالعات نشان داده، کسانی که بیشتر تحت تأثیر عوامل استرس‌زا هستند، بیشتر به بیماری‌های قلبی و سکته‌های قلبی دچار می‌شوند و همین‌طور اخیراً مطالعاتی نشان داده که خیلی از این عوامل استرس‌زا باعث پارگی آتروم‌هائی می‌شوند که در قروق کرونر فرد ایجاد انسداد می‌کنند و باعث بروز سکتهٔ قلبی می‌شوند.
با توجه به آن‌چه گفته شد قطعاً در کلان شهری مانند تهران که تراکم جمعیت در آن بسیار است و تردد خودروها میزان بالائی از آلودگی صوتی را ایجاد می‌کند، امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز بالا می‌رود. دکتر ماحوزی در این‌باره می‌گوید: ”قطعاً در شهرهای بزرگی مثل تهران که هیچ‌کدام از فاکتورهای مهم مانند فاکتورهای صوتی و وضعیت هوا در حالت استاندارد نیست، ابتلا به بیماری‌های قلبی هم بسیار بیشتر از جوامعی است که به این فاکتورها توجه زیادتری می‌کنند، تحقیقات علمی حاکی از آن است که بیشترین عامل آزار دهندهٔ مردم، سر و صدای خیابان‌ها است و عوامل زیانبار دیگر مانند دود لوله اگزوز خودروها و فاضلاب کارخانه‌ها در درجات بعدی قرار می‌گیرد“.
منبع: Aftab.ir
Mr.Hidden بازدید : 104 چهارشنبه 1390/06/30 نظرات (0)

آبشار نیاگارا بر مسیر رودخانه نیاگارا ، در 50 كیلومتری شمال شهر بوفالو در غرب ایالت نیویورك قرار دارد. رود نیاگارا از دریاچه ایری سرچشمه می گیرد و  آب چهار تا از دریاچه های بزرگ پنجگانه را به دریاچه اونتاریوزهكشی می كند. این رودخانه در نیمه راه مسیر 58 كیلومتریش از لبه صحره ای بلند به پایین می ریزد و بدینسان آبشار نیاگارا ساخته می شود!

آبشار نیاگارا در اصل از دو آبشار بزرگ – یكی آبشار نعل اسبی در كانادا و دیگری آبشار آمریكایی در خاك آمریكا تشكیل میشود. در هر دقیقه نزدیك به 94 درصد از آب نیاگارا یاچیزی در حدود 84 میلیون گالن آب از آبشار نعل اسبی سرازیر میشود.

زمین شناسان آبشار نیاگارا رابسیار جوان می دانند و می گویند عمرش از 10 هزار یا 15 هزار سال بیشتر نیست. د ر عصر یخبندان ، یخچالهای طبیعی ، تمام مناطقی را كه امروزه منطقه نیاگارا نامیده میشود، پوشانده بودند. همزمان با  ذوب شدن یخها، دریاچه ایری تشكیل شد. آبی كه از این دریاچه سرریز می شد در سمت شمال، راهی پیدا كردن و به صورت یك رودخانه درآمد.

رودخانه مزبور در سمت شمال پیش رفت و به یك پرتگاه بزرگ سنگی رسید كه رویش را لایه ای از سنگ آهك پوشانده بود، و در همین نقطه بود كه آبشار اصلی نیاگارا را پدید آورد. از آن زمان تاكنون، نیروی فراوان آب، مقداری از صخره ها را فرسوده و آبشار را عقب تر برده است، آبشار كنونی نیاگارا نزدیك به 11 كیلومتر از نقطه اولیه اش عقب تر رفته است!

نخستین گزارش مربوط به آبشار نیاگارا در سال 1697 میلادی تهیه شد. این گزارش را یك مبلغ مذهبی و كاشف فرانسوی به نام پدرلوئی هانپن نوشته بود. پدر هانپن ، در سال 1678 میلادی ضمن سفری به د نیای جدید همراه با سوردولاسال، آبشار مزبور را دیده بود.

Mr.Hidden بازدید : 102 چهارشنبه 1390/06/30 نظرات (0)
گروه خبری GSM:  سامسونگ كه بارها از سوي اپل متهم شده است، درنظر دارد فروش گوشي جديد اپل، كه به زودي وارد بازار مي شود را به صورت كامل در كره جنوبي ممنوع كند.

به گزارش  آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات، سامسونگ مدعي است كه آيفون اپل هفت مورد از حقوق انحصاري اين شركت را در كره جنوبي نقض كرده است و با بالاگرفتن كشمكش ميان اين دو شركت، سامسونگ قصد دارد عرضه آيفون 5 را در كره جنوبي ممنوع كند.

درصورتي كه سامسونگ بتواند دادگاه را براي ممنوعيت فروش آيفون 5 در بازار خانگي خود متقاعد كند، ممكن است اين ادعاها را در بازارهاي اروپايي و آمريكا نيز مطرح كند.

اپل و سامسونگ بارها در كشورهاي مختلف اروپايي، آمريكا و ژاپن از يكديگر شكايت كرده اند كه موجب ممنوعيت فروش محصولات گلكسي سامسونگ در كشورهاي مختلف شده است

تعداد صفحات : 24

درباره ما
بهترین دانستنی ها-جدیدترین مطالب - و ...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مدیر سایت

    با عرض سلام خدمت بازدیدکنندگان عزیز.

    برای بالا بردن سطح سایت نظر و عضویت یادتون نره!!!

    نویسنده سایت: Mr.Hidden

    تبلیغات

    آمار سایت
  • کل مطالب : 236
  • کل نظرات : 23
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 102
  • بازدید ماه : 547
  • بازدید سال : 4,139
  • بازدید کلی : 109,582
  • کدهای اختصاصی


    ساعت ساعت ساعت فلش

    .

    دانستنی ها

    دانستنی ها

    فال حافظ

    .

    دکتر علی شریعتی تصادفی

    دکتر علی شریعتی تصادفی


    مترجم سایت

    مترجم سایت

    mouse code

    كد ماوس